Praktbotia/botia och växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Praktbotia/botia och växter?

    Hej!

    Jag skulle vilja höra era erfarenheter om botior och hur de behandlar växterna i akvariet.
    Framförallt Praktbotiorna, där en del verkar massakrera allt grönt de ser medan andra inte rör växterna.
    Hur gör era? Någon som har funderat på hur det kommer sig att en del gör det och andra inte?
    Börjar de slita sönder växterna när de är små, mellan, fullvuxna?

    Hur är det med de andra Botia-arterna, rör de växterna eller låter de bli?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    #2
    Våra praktbotior har i alla fall inte sönder växterna. Men de bökar ju runt ganska mycket så när de växt till sig kan jag tänka mig att de lätt kan dra upp växter i misstag. Eller medvetet
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Just det, så gör de också ja.

      Funderar lite på om de är uttråkade pga dålig stimulans i akvariet eller om det är ett naturligt beteende...
      Kanske föds de upp lite olika, därav att en del individer inte rör växter medan andra sliter sönder dem?
      Eller så beror det på akvariets utformning och övriga individer? Kanske bara helt enkelt olika personligheter?
      Tips på bra länkar ang detta?

      Framförallt, är det bara Praktbotiorna som gör detta eller gäller det även de andra botia-arterna?
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Här har du lite info om olika Botier på svenska:

        Kanske inte så mycket om dom beteender som du letar efter men ändå..

        Denna sida rekomenderar jag:

        Då jag via deras forum får massor med hjälp med alla varianter av Botier som jag själv har.
        Där kan du säkert hitta svaret på din fundering med..

        Hur många och stora Praktbotier har du föresten??
        Är min favorit fisk nämligen så roligt att se flera med stora exemplar.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Jag har ett gäng praktbotior , dock små... rör inte växterna över huvud taget, förr i tiden hade jag större, kanske runt 12cm, minns att många växter var söndertrasade, har även en polare som har rätt tilltagna botior som gillar växter, snålar du på maten får du räkna med att växterna blir mat, bomba i ett gäng algtabletter så får växterna troligtvis vara ifred!

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Ursprungligen postat av ecco

            Hur många och stora Praktbotier har du föresten??
            Är min favorit fisk nämligen så roligt att se flera med stora exemplar.
            Tack för länktipsen! Den på engelska har jag varit inne på, dock länge sedan. Får göra ett återbesök. Den svenska ska jag spana in

            Har i dagsläget bara en... Ja, skäms. Har ärvt den, för ett halvår sedan drygt, så den har levt ensam i sin art bland andra fiskar i snart 3 år. Ca 8-10cm är den. Planen var att flytta över den till mitt nya 450l kar och ge den artkompisar men har börjat tveka lite då jag tänkt att ha en hel del växter i och jag skulle bli förstörd om det visar sig att just de jag har då bara förstör alltsammans.
            Den jag har rör dock inte växterna alls men är rädd att de eventuella nya visar upp det beteendet. Denna lirare gillar att ligga och vila på växterna så han/hon är cool

            Så just nu vet jag inte alls hur jag ska göra sedan. Jag är så ego så jag vill inte omplacera honom/henne heller då den ligger mig varmt om hjärtat. Så är lite splittrad just nu
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Ursprungligen postat av freddan_gbg
              Jag har ett gäng praktbotior , dock små... rör inte växterna över huvud taget, förr i tiden hade jag större, kanske runt 12cm, minns att många växter var söndertrasade, har även en polare som har rätt tilltagna botior som gillar växter, snålar du på maten får du räkna med att växterna blir mat, bomba i ett gäng algtabletter så får växterna troligtvis vara ifred!
              Så det kan ha med matbrist att göra kanske? Hålla dem mätta och belåtna så kanske de skonar växterna?
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Har ett gäng på 13 paraktbotior mellan 8-17 cm, och dom har massakerat alla växter jag testat med trots riklig utfodring Stoppar jag ner ett salladsblad i sanden försvinner det också inom ett par timmar. Testar just nu med javaormbunke och anubias i karet och efter 1½ dygn är det fortfarande orörda
                / Marcus

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  #9
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Så det kan ha med matbrist att göra kanske? Hålla dem mätta och belåtna så kanske de skonar växterna?
                  Testa även att slänga i en gurkskiva (skalad) mina blir som tokiga, ungefär som när dom får mygglarver

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Hur är det med andra Botior och växter då? Någon som vet? Lämnar de växterna ifred? T.ex. Kubotai och Histronica.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      5 dagar senare står min javaormbunke och anubias orörd Verkar som de funkar
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • RadioMG
                        • September 2012
                        • 6

                        #12
                        Vi har 8 praktbotia i olika storlekar. I början åt de växter och var riktigt stimmiga. Simmade runt som galningar vid rutan och var rädd för minsta lilla. Vi la ner ett keramikrör lite större modell (8 cm innerdiameter) och det har blivit praktbotiernas hem. Ser man in i röret så ser man hur de ligger på sidan och ibland upp och ner för att sova/vila. Efter vi la in röret har de inte varit på växterna och simmar inte runt som galningar. Nu är de bara allmänt trevliga och fina i karet samt att de gör sitt jobb galant.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Ursprungligen postat av PlatyYngel
                          5 dagar senare står min javaormbunke och anubias orörd Verkar som de funkar
                          Härligt!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Ursprungligen postat av RadioMG
                            Vi har 8 praktbotia i olika storlekar. I början åt de växter och var riktigt stimmiga. Simmade runt som galningar vid rutan och var rädd för minsta lilla. Vi la ner ett keramikrör lite större modell (8 cm innerdiameter) och det har blivit praktbotiernas hem. Ser man in i röret så ser man hur de ligger på sidan och ibland upp och ner för att sova/vila. Efter vi la in röret har de inte varit på växterna och simmar inte runt som galningar. Nu är de bara allmänt trevliga och fina i karet samt att de gör sitt jobb galant.
                            Intressant, helt klart. Skönt för er att de lugnat ner sig lite & de är ju så söta när de ligger och sussar!
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #15
                              Mitt gäng är inte på växterna
                              350 l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...