Stor slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • @xel
    • May 2003
    • 73

    Stor slöjstjärt

    Djuraffären här hemma fick in en stor slöjstjärt från en kund som inte ville ha den längre. och dom galningarna harplacerat den i ett akvarium med b.la. regnbågsfiskar.
    så jag funderar på att rädda den. fenorna är helt förstörda.

    men hur ska man göra så att de börjar växa ut igen? och jag har aldrig haft en så stor fick förut, den måste vara femton centimeter totalt. kommer den äta upp växter och så? kan den gå med vanliga guldfiskar i nån vecka tills ett större akvarium införskaffats?

    tacksam för svar...
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Är den i vatten med bra kvallitet så väexewr de ut av sig själv. Lite salt i vattnet skyndar på något.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • @xel
      • May 2003
      • 73

      #3
      tack så mtcket.
      hur mycket för ett 152-liters? och jag kan säga att den är MYCKET tilltuffsad...stackarn ;/

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Hur mycket salt menar du? Behövs egentligen inte men en knapp dl kanske.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Helena S.
          • March 2003
          • 280

          #5
          Jag har också räddat en fisk som nån hade lämnat till djuraffären. En medelstor praktbotia som fick sitta utan kompisar i ett litet akvarium. Det känns väldigt tillfredställande att köpa en sån fisk när man kan ge den bättre livskvalité. Min botia ska snart få ett gäng kompisar. ..Ja, det var min historia. Det jag försöker säga är att jag är positiv till att du räddar den. Lycka till!
          -Helena S.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Många Zooaffärer har ett "skräpakvarie" där man har fiskar i karantän, fiskar som ägarna har tröttnat på, det kan vara de sista som överlevt efter sjukdom hos ägarna.
            Så tänk på att om du köper fisken så har den i karantän om du har andra fiskar, en slöjstjärt kan man bada i 2% saltvatten i max 5-10 minuter eller om fisken lägger sig på sidan tidigare.
            Det bästa är om du tycker synd om den är att köpa fisken och avliva den.
            Så mitt råd är du kan inte "rädda värden" genom att köpa en skadad fisk.
            Köp aldrig en Som inte är frisk.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Hej,
              Slöjstjärten är minst ett år gammal men eftersom de lätt kan bli upp till 7-10 år kan det vara värt försöket. I akvarie med Guldfisk och Slöjstjärt kan du använda salt ca 1dl/100liter.

              Ska du göra ett 5 min (eller kortare) salt dopp gäller:

              citat:
              --------------------------------------------------------------------------------
              <b>CONCENTRATIONS (i akvariet för ev. sjukdom): </b>
              Percent (%) is a measure of the number of grams of a chemical per 100 ml of water. So 0.3% salt solution means there is 0.3 grams of salt per 100 ml of water.
              THIS HAS NOTHING TO DO WITH WHAT IS READ ON A SALT METER - please read the instruction manual that comes with the meter to translate what the METER says with what the concentration is in percent (%)

              A solution of one teaspoon per gallon is 0.132% salt. So 1 tablespoon per 5 gallons is around 0.1%
              A LOW concentration is up to 0.1%. This concentration will not hurt most plants and is what is typically used in ponds and tanks. Addition to fresh water is done over 3 days.

              A MEDIUM concentration is up to 0.5% . Addition from 0.1% up to 0.5% should be done over a couple of days.

              HIGH concentrations are up to 0.9% which is isotonic or the concentration within the fish. This concentration is used for medical reasons for very short baths. THIS CONCENTRATION CAN BE DEADLY TO FISH.

              mild nitrite protection = 0.1% (3/4 teaspoon per US gallon)
              preventive and nitrite protection = 0.3 % (2 1/2 teaspoons/gallon)
              <b>1 US Gallon = 4 litre (1.05 US gallon)
              </b>


              <b>SALT DIPS </b>http://puregold.aquaria.net/disease/treatment/trtmnt.htm#SALT%20DIPS

              Dips are brief exposures of a fish to a medication followed by the fish being put into fresh water.

              Materials:
              1/2 cup (1cup = 2,5dl) salt with no additives per gallon (ca 4liter)of tank water (no temp shock)

              Methods:
              0. mix the salt into the water.
              1. put the fish into the salt water and start timing the dip. A salt dip of 30 seconds for small or stressed fish is sufficient. Fish can be dipped up to 5 minute if they continue to swim without sign of distress.
              2. the fish will come up to the top, generally on its side, poke the fish and the fish will dive and swim
              3. if the fish doesn't dive or doesn't dive quickly, take the fish out and put them into fresh water. It is not a good idea to put the fish back into the tank they came from until that tank is cleaned out or treated first for parasites.
              4. take even a still active fish out after 5 minutes, leaving them in the salt dip longer will kill them.
              5. for SMALL FISH, when they come up to the top and start rolling even slightly, they must be removed immediately no matter what the time limit. This means their gills can't handle it. Even if it has only been a few seconds.

              Cautions:
              1. the fish may dive to the bottom of the tank and sit there, this is usual
              2. after the dip, the fish will "purge" both feces and ammonia from the gills, so the water must be tested and the water changed.

              <b>2.5 dl till 4 liter vatten ... </b>
              --------------------------------------------------------------------------------
              Lycka till,
              Mvh, cri

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Vem vet fisken i Zooaffären kanske är i ett akvarie under behandling.

                Jag jobbar extra och sköter fiskarna i en Zooaffär, om någon enstaka fisk blir skjuk där så avlivar jag den.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • @xel
                  • May 2003
                  • 73

                  #9
                  Jag köpte den idag, och jag har redan blivit galet förälskad i den! Den går nu själv i ett 152-liters (några malar finns såklart också) för att den ska få lugn och ro. Hade i två matskedar salt, hoppas det var lagom...
                  Har mycket växter i karet, och byggde tre grottor åt honom. Så jag hoppas han ska trivas.
                  Han gör inte så mycket väsen av sig, liggermest på bottnen och bökar. Men jag tycker det är viktigast att han får återhämta sig. Ser väldigttråkigt ut med fenorna, men jag hoppas det rätar till sig...

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Cri har skrivit om salt och du har fått länkar varför gör du inte så.
                    Är det inte svårt att få lugn och ro med 2 malar som är vaken på nätterna.
                    Stackars fisk.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Helena S.
                      • March 2003
                      • 280

                      #11
                      Jag tror inte malarna stör den. Det var bra att du köpte den, han kommer säkert att repa sig. Om inte annat så får han pensionera sig i lugn och ro. Du kan ha i mycket mer salt, såvida malarna du har i inte är pansarmalar. Häll gärna i en dl eller så.
                      Ta det lugnt Kramfors, han gör faktiskt sitt bästa.
                      -Helena S.

                      Kommentar

                      • @xel
                        • May 2003
                        • 73

                        #12
                        Tur att nån uppskattar ens arbete i alla fall
                        Dessutom är jag bara femton, knappt det ens!
                        Och malarna gör inget väsen av sig. Det kan jag försäkra dig.

                        länken funkar förresten inte. "sidan kan inte visas"

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Tror nog inte heller malarna gör någon skada, tvärtom tycker han nog det är roligare med lite sällskap. Slöjstjärtar är väldigt beroende av en kompis, skaffa det. Tycker du är bra som försöker rädda den stackaren, lycka till.
                          Ps: Länken funkar inte här heller.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • @xel
                            • May 2003
                            • 73

                            #14
                            ännu en som uppskattar mig
                            tack så mycket mrsonk.
                            ska köpa två till imrogon, men de är ju mycket mindre än den jag har nu...

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #15
                              Det spelar inte så stor roll. Jag har en slöjstjärt som tappa hela stjärtfenan, trodde han skulle dö och var nära på att avliva honom. Fenan växte ut snabbt när han väl blev frisk och nu simmar han omkring glatt.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              Arbetssätt...