få lek på tigerbarb??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    få lek på tigerbarb??

    Någon här som har fått lek på tigerbarb??

    vad krävs för att man ska få dom små söta rackarna att föröka sig??

    är sugen på att fixa igång en ställning med akvarium där man kan odla lite fisk och detta är en av dom jag är sugen på men vad är det optimala karet ??
    http://myraakita.blogspot.se/
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    #2
    Kan inte mycket om tigerbarb men dem kan inte vara så svår lekta fiskar eftersom mina börja leka just som jag skriver detta och jag har bara haft dom i 1 och 2 veckor. Köpte 10 för 2 veckor sedan som var ungefär 2 cm stora sen köpte jag 10 till förra veckan som är ungefär 3-4 cm.
    Jag har inte något specielt i mitt akvarium ett så där 15 tal växter 2 lite större stenar. (ganska enkelt akvarie)
    och dom lever med 8 scalarer, 10 sarpe tetror, 11 sorgmantel tetror, 2 pansarmalar, en ancistrus mal och en siamesisk alätare i ett 375 liter kar. Många säger att det ska funka med att mata dom med levande föda så leker dom gärna, men jag har aldrig matat mina fiskar med annat än flingfoder. Jag skulle säga att du skaffar dig ett stim av kanske 10 eller mer, ha ett ph och tempratur för vad dom trivs med och lite växter. Gärna massa gömställen för ynglerna om du inte tar ut dom vuxna efter dom har lekt. (har inte haft tigerbarb länge så vet inte om dom gärna äter sina ägg eller inte) Ska se om jag kan få reda på namnet på den platan som jag ser dom leka i om det har någon betydelse. Har ett underbart minne, tappa bort namnet på just den plantan efter bara ett par minuter efter jag köpte den kommer dock ihåg alla andra plantor jag har.

    Edit.
    Tror den plantan som dom leker i heter Cryptocoryne wendtii
    Senast redigerad av Nailroth; 31 August 2012, 23:45.

    Kommentar

    Arbetssätt...