Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Slöjstjärt

    Hej på er,

    Är intresserad av Slöjstjärt, har några olika av de vanligare sorterna men är ute efter ngr ovanligare :P Någon som vet var det går att få tag på? Har letat runt en del i mitt närområde (Göteborg) och även pratat med flera akvariehandlare om de kan beställa hem, utan någon större framgång än så länge. Är främst intresserrad av Oranda och Lejonhuvad alt. red cap slöjstärt.

    Alla tips är varmt välkomna!

    Mvh. Jonathan
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det kan nog bli svårt att hitta den typen av fisk. Det har börjat diskuteras vilka avelsformer av fisk som egentligen är acceptabla och grossisterna har beslutat att man inte skall ha de extrema varianterna i sortimentet. Staten har också blivit intresserad och tagit upp frågan i djurskyddsutredningen, visserligen utan att lägga några konstruktiva förslag men frågan är ändå uppe. De flesta zooaffärer vill egentligen inte ha den här typen av djur och nu när grossisterna inte tar in extrema avelsformer så slipper de överväga om de skall ha dem.

    I alla fall nån av de du frågar efter, kanske alla, bör vara ute ur sortimentet nu. Jag kan inte heller påminna mig att jag har sett dem hos grossist tidigare heller. Eftersom jag har visst ansvar för att den här diskussionen kommit upp tycker jag att det är bra att den har lett till det resultatet, vi behöver inte så gravt förändrade fiskar.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Framför allt inte fiskar som är så förändrade att de har svårt att röra sig normalt. Var i en butik för ca 10 år se´n, där de hade "himmelstittare" det vill säga den där slöjstjärten med stora påsar under ögonen, och ögonen riktade uppåt. De bara låg helt apatiskt på botten. Samma butik hade även "golfbollar" som mest bara verkade flyta med strömmen, samtidigt som de viftade lite på sina små, dubbla stjärtfenor. I en annan butik råkade butiksinnehavaren, som sög ut vatten ur ett kar, suga bort ena ögat på en teleskopslöjstjärt, det utstående ögat fastnade i slangen och lossnade. Dessa saker var inte särskilt kul att se. De två förstnämnda typerna av slöjstjärt har jag inte sett se´n dess, har i och för sig inte besökt så många olika butiker.

      Lejonhuvud, och "rödluvan" (den sistnämnda är väl bara en färgvariant av den vanliga slöjstjärten) tror jag däremot att jag sett rätt nyligen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Röda ranchu samt svarta ranchus brukar finnas tillgängliga hos grossisterna. Även Ryukins och redcap-orandas, fast nån vidare kvalité är det ju inte tyvärr. Då får du bege dig till Sydostasien alternativt importera självt.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Anakin88
          • June 2012
          • 38

          #5
          Tack för infon. Har fått tag på svart Ranchu och lejonhuvad även om de är ovanligt förekommande i akvariebutiken. Oranda slöjstjärt står dessvärre ej att finna, förutom en och annan blocket annons har jag inte hittat någon affär som säljer dem. Gällande etik och moral för denna fisk vet jag föga, och förstår problematiken kring hur dessa fiskar framavlats. Mina fiskar mår bra, har aldrig haft några problem med mina slöjjisar. De är de absolut vakraste fiskar jag vet så är lite "insnöad" på just dem.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ursprungligen postat av Anakin88
            Tack för infon. Har fått tag på svart Ranchu och lejonhuvad även om de är ovanligt förekommande i akvariebutiken. Oranda slöjstjärt står dessvärre ej att finna, förutom en och annan blocket annons har jag inte hittat någon affär som säljer dem. Gällande etik och moral för denna fisk vet jag föga, och förstår problematiken kring hur dessa fiskar framavlats. Mina fiskar mår bra, har aldrig haft några problem med mina slöjjisar. De är de absolut vakraste fiskar jag vet så är lite "insnöad" på just dem.
            Hur går det med sökandet? Jag såg på akvarielagrets fisksök att glaser har orandas i diverse färger. Funderar på att beställa några för att se om det är orandas eller nåt annat.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            Arbetssätt...