Stimmar olika sorters botior ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Stimmar olika sorters botior ihop?

    Ja, som rubriken lyder så är jag nyfiken på om olika sorters botior bildar stim med varandra, förutsatt att de är relativt lika i storlek... Jag tänker mig ungefär som pansarmalar gör?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Stimmar är kanske fel ord, men de brukar ofta finna varann kan man kanske kalla det...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Cinapuff
      • August 2006
      • 120

      #3
      Ok, de kanske inte är sådär jättebra på att stimma med artfränder heller? Har bara haft polkadottar och de höll väl sig i samma ände av akvariet, men att stimma är nog att ta i nu när jag tänker efter...

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Botior är stimfiskar som helst vill ha sällskap av flera av sin egen art. Ibland kan de gå i stim med närbesläktade eller andra liknande arter (t ex unga praktbotior med tigerbarber) men det är ändå det näst bästa alternativet. Bäst är de egna.

        Olle

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          jag har 4 olika botier som är jätte kompisar med varandra

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Med mitt 100ls akvarium som jag tog över i våras så ingick bl.a. 1 Praktbotia och 1 Pansarmal. & båda är förvisso mest för sig själva men ibland vill Botian ha sällskap och håller sig då bredvid Pansarmalen. Ibland simmar de lite också. De är rätt lika i storlek, vilket jag tror spelar in.

            (Båda ska snart få sällskap av artfränder när jag får i ordning nya akvariet.)
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            Arbetssätt...