Varför dog min praktbota?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    Varför dog min praktbota?

    Det är givetvis en omöjlig fråga för er att svara på. Men hur tar jag reda på om det är något fel?
    satte i 6st skaler, skalare, eller hur det nu är, och 3st botior för ungefär en vecka sedan. Plurret är på ca340 liter. Startade upp det med Guppysar i ungefär en månad innan jag flyttade dom och satte i dom här. Botierna har det varit full fart på, i varje fall kvällstid. Dagtid har dom sällan synts till. På en gång när jag släppt dom i plurret så "försvann" en. Har sedan dess bara vid extremt sällsynta fall sett till alla tre. Om det är den skyggingen som nu slutat sina dagar ellerinte kan jag inte svara på...Har i Ciklid-avdelningen skrivit lite om Skalarna också.. Dom står å trycker i ett hörn, verkar väldigt ointresserade av att förflytta sig i karet. Det har blivit liiiite bättre, dom kommer tex. "fram" till en när man matar nu osv. Men dom släpper mycket sakta. Om det är normalt vet jag inte.. Noob!
    frågan är då om dödsorsaken på botian är den samme som orsaken till att mina skaler är så skygga eller om det är två helt skilda saker. Hur kommer jag fram till vad? Känns lite trist att bara sitta och vänta på att resten lägger magen i vädret om det är något jag kan göra nu.
    Det enda jag har tillgång till är 5 i 1 stickor för att kolla vattenkvalitén. Resultatet ser lite så där ut...
    försöker ta en bild på stickan och länkar in här...
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    #2
    Varför dog min praktbota?

    Här är en usel bild på stickan... Kameran i paddan är inte direkt tokvass.



    Sent from my iPad using Tapatalk HD

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad visar nitriten?
      Att du inte ser botiorna är inte så konstig, de är skymning och nattaktiva och kommer mer fram under senare timmen. Att en botia har dött kan vara en ren tillfällighet.
      Skalarerna är säkert lite blyga nu i början, och det tar lite tid innan de känner sig hemma i karet och då kommer fram mer.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Plurr
        • August 2012
        • 37

        #4
        Nitriten verkar vara i det närmaste noll. Nitratet visar en svag tendens till rosa men väl innom "grön markering". Nitritet däremot kan jag inte se någon färjförändring alls på.
        Var någon i en annan tråd som kapade dom här stickorna vid knäskålarna och sa att jag borde skaffa "riktiga" test i stället. Men det borde väl ge en skaplig fingervisning i varje fall? Även om dom givetvis inte är lika exakta som dom "riktiga" testen.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nja, de enda stickor jag privat använder är tändstickor så även jag håller med.
          Även om stickorna visa noll i nitrit har det påvisat nitrit när man väl tar ett "riktigt" prov. Nu säger jag inte att det är det som är ditt problem, men du bör ha det i åtanke.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            praktbotia är en ganska känslig fisk så det behövs inte så mycke för att dom ska ramla av pinnen tyvärr.
            de kan va stress, de kan va tempen på vattnet, nitrit, ja allt möjligt. svårt å säga.

            att dom gömmer sig är inget ovanligt, ja hade ett gäng förut där alla utom 1 var aktiva hela dagen å den sista kom fram först på natten, å sen är dom som ansjo skriver nattaktiva.

            om du vill se dom mer så se till att dom har många gömställen, med din storlek på akvariet så minst 5-6 "grottor" där dom kan gömma sig. ju fler gömställen desto tryggare känner dom sig och kommer då att visa sig oftare.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            Arbetssätt...