Fisk problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias1000
    • August 2012
    • 28

    Fisk problem

    Hej. Jag var och köpte nya fiskar(guldfiskar) till dammen för 3 dagarsen. Dom bara ligger på boten och ser döda ut, men när man stampar i marken eller tar ner en pinne och petar lite så rör dom på sig. Dom kanske inte har vant sig vid vattnet ännu? Någon som vet vad det kan bero på? Tack i förhand M.V.H. Mattias.
    Senast redigerad av Mattias1000; 11 August 2012, 20:37.
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Var de aktiva när du köpte dem?
    Koppade du in dem som vid vanlig akvarie fisk eller slängde du in dem?
    Har de reagerat på utfodring?

    Har haft några guldfiskar som mestadels varit på botten, men de har åtminstone kilat upp självmant vid utfordring så jag kan räkna flocken. Men merparten simmar runt ganska synligt i det övre lagret (trots ett djup på 2 meter).

    Kommentar

    • Mattias1000
      • August 2012
      • 28

      #3
      När jag köpte domm så var dom som vilken guldfisk somhelst. När jag köpte dom så sa dom att jag skulle vänta en vecka innan jag började mata. När jag ladde dom i dammen så fick hinken stå ett tag i vattnet före jag släppte i dom.

      Kommentar

      • Merza
        • March 2009
        • 57

        #4
        Ok. Aldrig riktigt låtit bli att svälta fiskarna en vecka, brukar låta dem vara utan krubb en dag för att de ska vänja sig en aning och sedan matar jag som vanligt. Kan veckan ha att göra med att inte nitrifiera vattnet? Men om jag förstod det rätt så har du en damm på några tusen liter så det skulle vara omöjligt för dina 3 guldfiskar att nitrifiera vattnet på någon dag och dina bakterier hinner säkert bygga upp sig själva innan det sker något hemskt däri. Om du är orolig häll i en baktieriekultur under några soliga dagar då tempen ligger runt 20 grader i vattnet . Testa med att ge dem mat och se efter om de poppar upp efter det och ge dem en stund att uppfatta att det finns mat. Förslag, räkor :P Mina guldisar älskar räkor både de normal räkorna som vi vanliga dödliga äter och körsbärsräkor.


        Dina guldfiskar är antingen:
        A) Skygga, botas med att de upptäcker att en snäll farbror av någon anledning ger dem mat med jämna mellanrum. Guldfiska är relativt smarta och inser ganska snart vad skuggan innebär.. krubbdags.
        B) De är sjuka, plocka upp en av dem och se efter om den lider av något t.ex svampinfektion.
        C) De diggar din botten för det är kyligare och det är för varmt i din damm (vilket jag tror inte gäller om den andra tråden med 5000 liter vatten stämmer).
        Senast redigerad av Merza; 12 August 2012, 22:41.

        Kommentar

        • Mattias1000
          • August 2012
          • 28

          #5
          Tack för ditt svar. Dom i affären sade att jag skulle vänta en vecka för att det skulle finnas mycket smaskigt i dammen för dom. Det är inte för att nitrifiera vattnet, Dammen är ändå på 5500l vatten.

          Jag tror att dom fortfarande är skygga. Jag får väl börja och mata dom mera nu och se vad som händer.

          Du nämnde att man kunde mata dom med vanliga räkor, ska prova så får vi se.

          Kommentar

          • Merza
            • March 2009
            • 57

            #6
            Om din damm existerat ett tag så finns det säkert mygglarver och annat i det som guldfiskarna ser som smaskigt och det har ju akvarieaffären rätt i så behöver du inte slänga i mycket av egen föda. Tror dock för din egen skull att det kan vara kul och se om de kan simma uppåt någon gång än att härka runt nere i botten :P

            Guldfiskar äter nästan vad som helst, även grönsaker i viss mån. Du behöver tjocka blad eller illasmakande akvarieväxter (i ditt fall dammväxter) för att de ska låta bli dem.
            Brukar göra en egen mat som alternativ till vanligt torrfoder som jag även ger till mina akvarium, en blandning av räkor (med skal eftersom jag använder matmixer) och allehanda grönskare och en bunt vatten, häller i en påse, plattar ut.. in i frysen och sedan skär man bara av den bit man vill ha till utfordringen lägger i ett glas med vatten för upptining och ner till firrarna. Har inget recept utan tar det som antingen finns hemma eller jag kommer ihåg att köpa när jag är i affären. Om du provar se bara till att gunket i påsen är väldigt platt för det är ett elände att bryta av 3 cm tjockt isfrusen gunk. :P

            Kommentar

            • Mattias1000
              • August 2012
              • 28

              #7
              Ja, dammen har existerat ca 1 månad utan fisk. Den mat mixen du har gjort kanske man ska pröva på till fiskarna =P. Då kanse dom kommer upp och rör på sig lite mer.

              Kommentar

              Arbetssätt...