Samtidigt i Skåne...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Samtidigt i Skåne...

    Samtidigt i Skåne...
    Japansk skönhet hotar skånsk fisk
    Killies is a lifetime passion
  • Peter Rolandsson
    • November 2011
    • 4

    #2
    Det finns ju en klar möjlighet att fiskarna inte är utsläppta i ån. Med tanke på att Kristianstad ligger under havsnivån så blir det väldigt lätt översvämningar som förvandlar Kristianstads vattenrike till ett... Vattenrike.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Sanslöst korkat att släppa ut fiskarna (det borde vara rejält straffbart) - sen är det förstås tämligen överdrivet att just dom skulle hota skånsk mal.
      Kanske då "europeisk mal" men varifrån kommer den - knappast från akvarier i alla fall.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sanslöst korkat att släppa ut fiskarna (det borde vara rejält straffbart) - sen är det förstås tämligen överdrivet att just dom skulle hota skånsk mal.
        Kanske då "europeisk mal" men varifrån kommer den - knappast från akvarier i alla fall.
        Mal är det säkert korkade som flyttat omkring när dom råkat få på kroken. Det kan ju dessutom finnas importerade och smugglade oxå som råkat hamna i naturen.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Mal är det säkert korkade som flyttat omkring när dom råkat få på kroken. Det kan ju dessutom finnas importerade och smugglade oxå som råkat hamna i naturen.
          Ja det är ju möjligt - jag har i alla fall aldrig sett några hos svenska grossister eller i akvarieaffärer under mina 40 år som akvarist.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Den europeiska malen är naturligt förekommande i helge å och i Kristianstads vattenrike.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Lizardking
              Den europeiska malen är naturligt förekommande i helge å och i Kristianstads vattenrike.
              Fast det klart vi vet ju så klart inte vad DOM menar med europeisk mal
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Mal utan några mer omskrivningar är ju naturligt förekommande i Sverige. Alltså är det inte så stort artskyddsproblem om den planteras ut men det kan definitivt vara ett smittskyddsproblem och det är ju också olämpligt att albinovarianten som är väl så vanlig som den vildfärgade i handeln kommer ut i naturen.

                Troligt är att när man pratar om europeisk mal och akvarier så är det snarare svart dvärgmal / dvärgmal det handlar om. Den är visserligen Nordamerikansk från början men väl spridd i Europa. Lär finns i Norge, Danmark och Finland. Den malen skall vi inte ha i Sverige (utom i akvarium).
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  #5 Om det är "vår" mal dom menar så får man importera t o m malar. Det är synd att det inte ändrats på något slags vis på Jordbruksverkets hemsida men det kommer väl när det är färdigformulerat eller hur man säger. Tittar man på vad som står där nu blir det ju fel info och missförstånd.
                  Det är tur/bra att såna malar inte finns i affärer för som små är det nog inga problem att sälja men vem har plats när den växer.
                  Finns på utländska listor så går ju att beställa hem.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...