En jäkla massa nya barbnamn att lära sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    En jäkla massa nya barbnamn att lära sig

    Ja nu verkar högen med Puntius-arter snart tillhöra gårdagen och de har splittats upp http://www.pfeil-verlag.de/04biol/pdf/ief23_1_12.pdf
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 August 2012, 10:54.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Suck! tillbaka till skolbänken igen alltså...

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det kom en förvarning i höstas när gördelbarberna flyttades till Systomus. Nu har de redan bytt igen till 'Systomus', (inom enkla citattecken - eller "Puntius tetrazona-group") vilket betyder att de snart kommer byta släkte igen. Men det var väl bra att någon äntligen började genomföra det som alla i branchen vetat i 20 år måste komma förr eller senare.

      Sedan återstår de afrikanska barberna - men det lär dröja mer än några år.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Det kom en förvarning i höstas när gördelbarberna flyttades till Systomus. Nu har de redan bytt igen till 'Systomus', (inom enkla citattecken - eller "Puntius tetrazona-group") vilket betyder att de snart kommer byta släkte igen. Men det var väl bra att någon äntligen började genomföra det som alla i branchen vetat i 20 år måste komma förr eller senare.

        Sedan återstår de afrikanska barberna - men det lär dröja mer än några år.
        ja det är säkert bra att uppdelningen blir gjord - men definitivt inte bra att de uppenbarligen skall byta namn flera gånger. DET tycker jag minskar trovärdigheten och respekten för den hya namnsättningen
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 July 2012, 14:47.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          'Cichlasoma' var utan släktnamn i 20 år, några har inte fått sitt namn fortfarande efter 30 år. Här lär det gå betydligt snabbare. Dom är nu klara med f d Puntius från Indien, Sri Lanka, Myanmar. Preliminärt resten. Men där återstår en del. Kan vara klart inom 1-2 år gissar jag

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Det kom en förvarning i höstas när gördelbarberna flyttades till Systomus. Nu har de redan bytt igen till 'Systomus', (inom enkla citattecken - eller "Puntius tetrazona-group") vilket betyder att de snart kommer byta släkte igen. Men det var väl bra att någon äntligen började genomföra det som alla i branchen vetat i 20 år måste komma förr eller senare.

            Sedan återstår de afrikanska barberna - men det lär dröja mer än några år.
            En undran Erik.
            I Fishbase så har inte gördelbarberna flyttats till vare sig Systomus eller 'Systomus': Så skall de fortfarnade stå kvar i Puntius.

            För övrigt har jag nu i Zoopets artregister flyttat de Puntius-arter som nu ingår i de nya släktena Dravidia, Dawkinsia och Pethia till sina resp. släkten
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              En undran Erik.
              I Fishbase så har inte gördelbarberna flyttats till vare sig Systomus eller 'Systomus': Så skall de fortfarnade stå kvar i Puntius.
              Det tar lite tid innan ändringarna får effekt, både i Catalog of Fishes och FishBase, fast av olika skäl. I FishBase finns ju faktiskt Systomus xouthos - eftersom den aldrig tillhört något annat släkte. Min gissning är att gördelbarberna ganska snart får ett helt nytt släktnamn (och kanske kommer även S xouthos följa med dit). Hur många släkten det kommer bli är svårt att gissa, men ganska säkert är att några äkta Puntius (eller föralldel även Systomus) efter den kommande nomenklaturen lär vara mycket sällsynta i akvarier. De flesta kommer vara alltför lika svenska mörtar. Alla små färggranna fiskar har hamnat, eller kommer hamna, i helt andra släkten.

              PS. Här finns en populär skildring av vad som händer.
              Senast redigerad av Erik Åhlander; 14 August 2012, 23:03. Anledning: PS

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag tror det kommer att dröja innan det blir nån ordning på torpet, för vad de gjort är att plocka ett litet antal arter ur ett visst begränsat geografiskt område, försökt utröna hur de är släkt med varandra, och sen hittat på släktesnamn för alla grupperingar. Grejen är att i och med att de inte gjort en mer fullständig eller systematisk genomgång av hela släktet Puntius (sensu lato) så är a) arbetet bara påbörjat, och b) risken stor att det kommer att hända saker med deras släktskapsträd när man börjar lägga till tjogvis med arter från andra områden. Jag tror Fishbase kommer att vänta med ändringar tills det ser ut som om det börjat stabilisera sig.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...