Garra Rufa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    28 grader? Inte undra på att de dör för dig!
    Lämpligare temperatur är 18-20 grader!

    Garra rufa är visserligen väldigt populär som fotfil, men är egentligen inte särskilt lämplig till detta, eftersom de kräver ett betydligt svalare vatten än vad människor tycker är skönt att sätta fötterna i. Det har blivit så att de behandlas som slit-och-släng-varor i dessa s.k. spa. Fiskar som kan leva många år, dör inom ett par månader.

    Har du något annat än grus i akvariet? Garran tycker om stenar, grottor och rötter, liksom riktiga växter att simma runt bland. Den vill kunna gömma sig, simma runt och upptäcka nya skrymslen och gömmor. Har den tråkigt hoppar den gärna ut.
    Kraftiga rörelser i vattnet är ett måste för både välbefinnandet och trivseln, de älskar verkligen att simma och leka i de strömmar som uppstår i akvariet, det är en fisk som hör hemma i rinnande vatten.

    Personligen tycker jag att Garra rufa hör hemma i fotbad, ungefär lika mycket som vilda tigrar på cirkus.....
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Pillancato
      • July 2013
      • 11

      #17
      Tack detta var mycket intressant i med att 9 av 10 säger att det är en tålig fisk som lätt kan leva i 30 grader vatten.
      Nu använder jag just dessa fiskar som en behandling så 26-28 grader är en lämplig temp. Denna temp funkar på de flesta spa anläggningar utan att dö eller behöva må dåligt så gå ner till 18-20 grader behöver jag nog inte oroa mig för. men sänka några grader ska jag göra.jag har massa gömställen men som sagt ju mer man har i också ju mer jobb och mer risk för nitrit mm. Folk ska få plats med fötterna i karet också. Jag vill göra så mycket jag kan för att de ska må bra givetvis men det måste fungera i min verksamhet. Mår de bra så mår jag ju bra. Tack för din åsikt

      Kommentar

      • Pillancato
        • July 2013
        • 11

        #18
        Glömde att säga: visserligen växer de bättre i kallare vatten men inget som tyder på att de skulle må sämre av varmare vatten.

        Kommentar

        • Pillancato
          • July 2013
          • 11

          #19
          Är det någon som vet vad dessa ska ha för ph?

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #20
            Sv: Garra Rufa

            Ursprungligen postat av Pillancato
            Tack detta var mycket intressant i med att 9 av 10 säger att det är en tålig fisk som lätt kan leva i 30 grader vatten.
            Nu använder jag just dessa fiskar som en behandling så 26-28 grader är en lämplig temp. Denna temp funkar på de flesta spa anläggningar utan att dö eller behöva må dåligt så gå ner till 18-20 grader behöver jag nog inte oroa mig för. men sänka några grader ska jag göra.jag har massa gömställen men som sagt ju mer man har i också ju mer jobb och mer risk för nitrit mm. Folk ska få plats med fötterna i karet också. Jag vill göra så mycket jag kan för att de ska må bra givetvis men det måste fungera i min verksamhet. Mår de bra så mår jag ju bra. Tack för din åsikt
            Det är bra, stå på dig

            Jag tror att du löser detta. I och med att det blir många fötter i detta akvariet så är det ju lätt att nåt hamnar i akvariet som inte ska va där.
            Du verkar förberedd och kunnig så detta fixar du

            Och att jämföra tigrar med fiskar rimmar lite fel i mina öron. Ska man ta den diskussionen så gör det i en annan tråd.
            Hade TS struntat i sina fiskar så hade hon inte startat denna tråden.

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av Pillancato
              Tack detta var mycket intressant i med att 9 av 10 säger att det är en tålig fisk som lätt kan leva i 30 grader vatten.
              Då har 9 av 10 fel. Detta kan jag säga efter att i snart 40 år ha jobbat proffesionellt med akvariefisk och jag har ännu aldrig träffat på någon enda som jag betraktar som duktig på akvariefisk som har menat att denna art kontinuerligt lätt kan leva i 30-gradigt vatten. På den vetenskapliga sidan Fishbase anges också art arten ifråga inte ens är en tropisk art utan en subtropisk och att den i sin naturliga miljö lever i 15-28 grader. Detta innebär förstås inte att de skall leva vid 15 grader eller 28 grader kontinuerligt utan bara att det är OK under en kortare tid. Lämplig temperatur är 20-25 grader.

              Visst de tål en hög temperatur och i sin naturliga miljö kan de ibland leva en kort om tid året i så varmt vatten. Men de tål det som sagt inte kontinuerligt och som jag skrev i inlägg 4 i denna tråd så är den vanligaste orsaken till att många har problem med dessa fiskar just att de hålls för varmt.

              De är inte speciellt känsliga för pH-värdet utan tål rätt hyfsat såväl surt som alkaliskt vatten. Vad gäller pH-värdet så är de (och de flesta andra fiskar) istället betydligt känsligare i vatten där PH varierar mycket vilket det gör om buffringsförmågan är låg (vilket det ofta är i sveriges kranvatten) och om man samtidigt har mycket fisk i akvariet så ökar risken för pH-svängningar. Men detta löses oftast genom tätare vattenbyten.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 July 2013, 10:27.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Håller helt med Kjell!
                Att 'alla' säger att de tål 30 grader, beror nog mer på att man annars måste inse att man sätter människans behov före fiskarnas välbefinnande. Inte en alldeles ovanlig synpunkt, som ju bevisas gång efter annan.
                Ber man om hjälp och frågar efter råd på ett forum som det här så ska man nog inse innan att man kan få synpunkter som skiljer sig markant från de man VILL ha.

                Nu jämför jag ju inte fiskar med tigrar, däremot lämpligheten att hålla dem under förhållanden som inte utgår från djurens bästa.

                OM man håller Garra rufa för dess egen skull och under sådana förhållande som utgår ifrån vad fisken behöver så inser man ju fort hur olämpligt det är med dessa fotspa. Allt annat är att blunda för uppenbara biologiska fakta.
                Människor föredrar att sätta fötterna i 26-28 gradigt vatten, Garrorna föredrar att leva i företrädesvis svalare vatten. Spainnehavaren frågade varför det dör 3-4 fiskar varje dag, hen har fått svar, sen kan vi andra inte göra så mycket mer.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Pillancato
                  • July 2013
                  • 11

                  #23
                  Tack! jag testar mig fram nu. har sänkt tempen någon grad och satt i en bättre syrepump. ska testa att mörklägga karet mellan behandlingar så de inte stressar upp sig mer. tack för svar!

                  Kommentar

                  • Pillancato
                    • July 2013
                    • 11

                    #24
                    Det var precis därför jag skrev i forumet för jag vill höra andras åsikter och erfarenheter. Om jag får info om dessa fiskar och deras förmåga så får jag ju utgå ifrån det tills jag får mer eller annan fakta. Så det är klart att man tror på det som erfarna personer säger men nu har jag ju hört en till sida tack för det. Jag vill bara tydliggöra att tempen 26-28 har jag inte för människan skull utan för att det var det jag hade hört att man skulle ha. men nu vet jag mer Jag är väldigt mån om mina djur vad de än används till, har malawiciklider hemma som mår kanon inga bortfall på 5 år. Så jag tackar ödmjukast för era kunskaper och tar till mig av detta tror på detta med syre och värme så hoppas jag det blir bättre!

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      En tanke som bara slog mig. Förutom att levande växter syresätter vattnet åt fiskarna så tycker jag att de borde även hjälpa till att ta hand om lite av de ämnen och partiklar som kommer från fötterna. De gör åtminstone ingen skada.

                      Kommentar

                      • Pillancato
                        • July 2013
                        • 11

                        #26
                        Tack det har jag inte haft en tanke på Jag tvättar fötterna på de som ska ha i sina fötter i karet men som du säger kan det ju komma i någon skit ändå! Har väldigt lite grus i men får la köpa till lite till så växterna har?!

                        Kommentar

                        • Pillancato
                          • July 2013
                          • 11

                          #27
                          Vill bara medela att i dag såg det mycket bättre ut i tanken! De hade till och med börjat mörkna något

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #28
                            Då är du på rätt väg.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Pillancato
                              • July 2013
                              • 11

                              #29
                              Konstig doppvärmare! går bara ställa in mellan 25-30 grader!? det är som en glipa som man bara kan dra där emellan? är det någon som vet om man kan ta bort någon spärr eller något?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...