guldfiskar på öland...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    guldfiskar på öland...

    Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Synd att det finns så korkade människor som släpper ut sina fiskar i naturen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Att så många färgade finns kvar är väl lite konstigt kanske fyllts på ibland? Lite lustigt är att just när han säger fiskarna är välmående simmar en med dålig stjärt förbi i inslaget
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Att så många färgade finns kvar är väl lite konstigt kanske fyllts på ibland? Lite lustigt är att just när han säger fiskarna är välmående simmar en med dålig stjärt förbi i inslaget
        Nja - jag hade guldfiskar utomhus i en damm utomhus (egen grävd damm i trädgården) och de var fortfarande lika gulröda efter ca. 15 år utan att nytt blod hade fyllts på. Ynglen som föddes var brunsvarta men de färgade alla om så småningom (1/2-1 år).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hogge70
          • November 2009
          • 20

          #5
          sen har ju guldfiskar bara en hobby
          och hade dom varit där i kanske 20 år som dom sa i inslaget
          tycker jag det är konstigt att det inte är fler
          jag hade i min dam första året och det blev ju mer än 100 yngel bara på det!!
          bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av hogge70
            sen har ju guldfiskar bara en hobby
            och hade dom varit där i kanske 20 år som dom sa i inslaget
            tycker jag det är konstigt att det inte är fler
            jag hade i min dam första året och det blev ju mer än 100 yngel bara på det!!
            De är ju ett lätthittat byte för diverse rovfåglar..

            Kommentar

            • Zuz
              • February 2006
              • 112

              #7
              Ja, o förutom den med den dåliga stjärten så var de ju knappast välgödda. Mina är bra mycket mer runda o större. Nackdelen är ju som sagt alla dessa förbaskade yngel, tur man har en sambo som kan fixa detta....man kan ju inte gräva nya dammar varje år fast jag gärna skulle vilja det!..men inte han som ska gräva

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Tänkte på det att fiskarna som är färgglada lättare blir tagna men beror väl iofs på vilka rovdjur som finns där
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Tänkte på det att fiskarna som är färgglada lättare blir tagna men beror väl iofs på vilka rovdjur som finns där
                  Är det djupt nog och tillräckligt med grönt så brukar de flesta klara sig.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Extra tragiskt eftersom det finns många ovanliga djur i små fiskfria dammar på alvaret. Borde fiskas bort, enligt min mening.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Extra tragiskt eftersom det finns många ovanliga djur i små fiskfria dammar på alvaret. Borde fiskas bort, enligt min mening.
                      Instämmer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Berserken
                        • December 2005
                        • 472

                        #12
                        Konstigt att där inte fanns nån större guldfisk när de nu funnits där så länge

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #13
                          Jag tycker inte man skalll sprida akvariefisk i den svenska naturen och jag gillar inte egentligen att man gör på detta sättet. Men jag kan också erkänna att jag blev lite nyfiken när jag häromdagen fick höra om detta. Jo jag vet, jag var lite sen med att höra om det. Missade det när det var en "nyhet" förra året.

                          I alla fall så verkar det fortfarande som om denna damm med guldfiskar finns kvar. Så jag är som sagt var lite nyfiken på att kolla in detta själv. Efter lite sökande på nätet har jag i alla fall fått fram den exakta platsen (gps kordinat), så jag funderar faktiskt på att åka ner till Öland och se denna damm med egna ögon. Ev ta några bilder och filma lite för att dokumentera det hela. Vi får väll se vad jag får för tid framöver.
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • wierdalien
                            • February 2003
                            • 936

                            #14
                            Har nu bestämt mig för att dra ner till Öland en helg framöver för att dokumentera och se om denna damm med fisk fortfarande existerar eller om det helt enkelt handlar om en "tidningsanka" som fått spridning utan någon sanning.
                            -----------------------

                            Kommentar

                            Arbetssätt...