Siamesiska algätare, känsliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Siamesiska algätare, känsliga?

    Har haft "massdöd" bland mina 4 Siamesiska algätare, 1 av 4 har klarat sig hittills. Eftersom de 3 en i sänder, har dött utan att visa andra symptom än att de blivit extremt skygga timmarna/dygnet innan de dött. Undrar jag om det är så att jag haft otur och fått tag i "dåliga" exemplar?

    Själv tycker jag att det måste bero på något, dåligt vatten, sjukdom eller vad som helst...eller har de helt enkelt ett osynligt inbyggd bäst före datum som råkat gått ut?
    Övriga fiskar har inte dött/blivit sjuka.

    Vad har ni för erfarenheter av dessa fiskar när det gäller dödlighet, sjukdomar mm?
    Jag har hela tiden haft det intrycket att de är relativt tåliga och långlivade.

    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Brukar använda dem som inskolningsfiskar i nya kar!

    Enlig mig dör de bara av att bli nackade.

    Vilket jag inte har provat, jag har gett bort dem när de blivit för stora
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Siamesiska algätare är mycket tåliga fiskar.

      Jag vet inte vad som kan ha orsakat dina dödsfall.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Jag har stött på liknande bekymmer i inkörningsfasen, men överlever de den första månaden lever de i åratal.
        h. Johan

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          De kanske svalt ihjäl?
          De räcker inte med att de bara äter alger.
          De behöver både vegetabilisk och animalisk föda.

          De enda jag kan komma på för de är som sagt väldigt tåliga.

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6
            Vad är det för vegitabilisk mat man kan ge dem? Är det typ vanliga maltabletter eller någon speciell mat som innehåller vegitabilier?

            Äter de yngel? Går det att ha andra malar (ansictrus) ihop med dem?

            (stämmer det att tråden skrevs 2003 och att ingen svarat förräns 2009?)
            Senast redigerad av cillan; 26 January 2009, 22:10.

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av cillan
              Vad är det för vegitabilisk mat man kan ge dem? Är det typ vanliga maltabletter eller någon speciell mat som innehåller vegitabilier?

              Äter de yngel? Går det att ha andra malar (ansictrus) ihop med dem?

              (stämmer det att tråden skrevs 2003 och att ingen svarat förräns 2009?)
              Hehe, ja nån verkar ha letat en gammal tråd om siameser och svarat, ganska sent efter den skrevs ja

              Maltabletter funkar, även broccoli, ärtor och zuccini tex.

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Äter de yngel då?

                Det står när man läser om dem att de inte ska ljus botten och att det ska vara sand. Men jag har sett jättemånga siameser som lever i vanligt akvariegrus. Går inte det? Varför måste de ha sand?

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av cillan
                  Äter de yngel då?

                  Det står när man läser om dem att de inte ska ljus botten och att det ska vara sand. Men jag har sett jättemånga siameser som lever i vanligt akvariegrus. Går inte det? Varför måste de ha sand?
                  Ja dom äter nog sannolikt yngel, Jag är nästan helt säker på att dom slurpade i sig kakaduayngel hos mig. därför gjorde jag mig av med dom bla. Mina var bara 2-3cm stora då, när dom är vuxna äter dom nog t.o.m mindre fiskar om dom kan.

                  Jag vet inte ang. gruset, jag hade grus. dom verkade trivas fint. Men man vet ju aldrig. Nån som vet bättre får svara på det.

                  Det står att fin sand är lämplig, men inte att grus är olämpligt.
                  Tror man kan tolka det som att grus är helt ok med.
                  Senast redigerad av Bowman; 26 January 2009, 23:33.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Jag har enstaka gånger haft problem med små individer som dött unga, men för det mesta så verkar de vara tåliga fiskar.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...