Normalt beteende för Kuhlii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coppas
    • May 2012
    • 13

    Normalt beteende för Kuhlii?

    Är som sagt ganska ny som akvarist, har bara varit igång i drygt två månader, men fick lite storhetsvansinne ganska omgående och utökade till två kar. Det första akvariet är på 120 l och där finns bl.a. fyra kuhliiålar. De var fem från början men en dog nästan direkt medan resten verkar trivas och de är inte direkt några nattaktiva enslingar. Som sällskap har de fyra mosaikguramis, fyra siamesiska algätare samt ett antal körsbärsräkor. Lyckades sedan inte motstå ett 54-liters som såldes ut av en flyttande butik. I det karet huserar då en kampfiskhane ihop med fyra dvärgciklider vilket fungerar bra... peppar, peppar...

    Gjorde det veckovisa vattenbytet idag på förmiddagen som jag direkt tog för vana och än så länge har allt fungerat utan problem och alla värden ser bra ut vid test på bägge håll. Direkt efter vattenbytet i det större karet så har dock två av mina fyra kuhliis levt rövare i ena hörnet där de simmat upp och ned, gjort värsta tjurrusningarna längs med hela akvariet och haft en allmän ormgrop. Av och till har även de andra två kuhliisarna deltagit ett tag innan de hittat på annat. Inte ens närgångna besök av guramisarna har stört dem vilket är konstigt för de brukar dra sig undan när de andra blir för närgångna.

    Frågan är då om de blir upplivade av vattenbytet (vilket de inte verkar ha blivit tidigare) och tror att det är regntid på G eller om de fått spel på något annat? Är det som sagt normalt att kuhliis håller på så här?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jo, de reagerar ofta så på vattenbyten eller lågt lufttryck.

    Fyra dvärgcichlider i 54 liter. Beror på vilken art, storlek och könsfördelning. Kan gå bra, men risken är stor för mord framöver!

    Kommentar

    • Coppas
      • May 2012
      • 13

      #3
      Bock och bug för den infon. Det förklarar saken... blev mest överraskad då jag inte stött på beteendet innan och några vattenbyten har jag ju redan hunnit med i alla fall. Nu var dock även lufttrycket lågt då det var lite åska så det var kanske en kombination.

      Vad gäller 54-literskaret så finns beredskap för en flytt vid behov, men som jag uppfattat (läst) det så bör det klara sig. Cikliderna är då en hane och tre honor av habrovink Apistogramma borelli.
      Senast redigerad av Coppas; 11 June 2012, 21:19.
      »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

      Kommentar

      Arbetssätt...