Dvärgbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • April 2024

    Dvärgbotia

    Har några dvärgbotia som jag har haft i tre dagar nu,dom visar sig inte utan gömmer sig bland växterna bak i akvariet.

    Är orolig över att dom inte får mat. Något tips Tack !
    Senast redigerad av Gäst; 10 June 2012, 20:46.
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    Dom kommer säkert fram snart .Har själv 4 st och de är framme mest hela tiden och är väldigt aktiva

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Tack för svaret,hur matar du dina dvärgbotia äter dom från ytan eller ger du dom fodertabletter ?

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        De 7st som jag har är karets gangster och åker runt i grupp och busar, men de håller sig gärna under en av rötterna jag har när de inte är ute på upptåg så tror det är ganska naturligt för dem.

        En del av mina har fattat att de kan äta flingor men matar dem huvudsakligen med sjuktabletter avsedda för botier,corysar med mera. Sedan har det ätit alla snäckor som fanns i karet så är en skalkyrkogård i en hörnet
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Tack så mycket,jo jag har matar ett par gånger med tabletter men det gäller för dom att äta snabbt för alla andra fiskar vill även äta på
          tabletterna.


          Har matat dom andra innan men det hjälper inte dom vill äta på tabletterna ändå.

          Men botierna hinnar kanske äta !

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Ahh de är lite rädda för de andra fortfarande, Har ju inte speciellt många större fiskar i karet där de går så har inte så mycket att vara rädda för så de bara tränger sig på när det ligger tabletter på botten.

            Jag vet inte heller om de kanske är tryggare för de är ganska många i mitt kar, nog den fisk jag har som stimmar bäst även om det inte är en renodlad stimfisk. De är nästan aldrig ute på egen hand utan hänger nästan alltid ihop alla 7
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Du har väl dina i ett väldigt stort kar ?

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Nej de går i ett Juwel Rio 180 så det är väl inte väldigt stort.
                Beror ju förstås på vad man tycker är stort...
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Samma som jag har då skall försöka få tag på fler,det är lite ont om fiskar i Göteborg under sommarperioden.

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Har mina i ett 170 liters hörnakvarium och de äter mest från botten men tar även mat som flyter men de tar inte från ytan.Har haft mina säkert i 3-4 år

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Tack !

                      Du ger tabletter då ?

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        ring och kolla med Tropakvarieimport ute på kaggeledstorget om du vill ha flera. Tyckte mig se just dvärgbotior där nu i lördags.

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Tack !

                          Du ger tabletter då ?
                          Granulat som sjunker långsamt tar de sen ger jag dem torkad räkmix som sjunker ganska fort

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Tack Bumpe, var ute och köpte fler hos Tropakvarieimport så nu är dom 6 st till antalet

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Är nog den skyggaste fisk som jag har haft,alla snäckorna är nästan borta men dom kommer inte fram och äter på fodertabletterna.

                              Har inga stora fiskar utan Kardinaler,Otocinclus samt några Guppy.(Guppy skall jag inte ha kvar).

                              Kardinalerna blir ju glada för extrafodret

                              Kommentar

                              Arbetssätt...