Ensam praktbotia- kan den trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emster
    • April 2011
    • 3

    Ensam praktbotia- kan den trivas?

    Jag har ett 160 litersakvarium med en ancistrus, ett gäng drottningrasbora, fem platy och en slöjstjärt. En granne frågade om jag inte kunde ta en molly och en svärdbärare av henne, hon hade bara de två kvar i sitt gamla akvarium och hon ville inte ha det kvar. Så jag läste lite om dessa firrar och sa ja.

    När hon kom med dem häromdagen så upptäckte jag att det inte alls är en svärdbärare utan en praktbotia jag fått! Nu när jag pluggat lite om dem så inser jag att den vill ha ett gäng kompisar samt att den behöver en hel del utrymme! Jag kan inte skaffa ett större akvarium, och ska den få kompisar så verkar det vara ett måste med mer plats. Kan den trivas ensam?

    Den har spenderat det mesta av sin tid sen jag fick den med att gömma sig i en grotta, och när den är ute simmar den gärna efter min orange platy samt slöjstjärten. Den kanske känner igen färgen och letar kompisar? Vad ska jag göra nu för att göra den lycklig?
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Hur stor är den?

    Praktbotior är stimfiskar och vill därför va några stycken. Köp runt 5 stycken till som är i ungefär samma storlek som den du har så lär dom trivas, dom kommer inte växa ur det karet förrän om några år (beroende på hur stor den är nu).

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Varför vill man ha fiskar som man vet från början växer ur karet,är det inte roligare att ha fiskar passar för akvariet och som växer ut till sin
      prakt och sin fulla storlek ?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Till hösten kommer det auktioner både i Uppsala och Stockholm, då kan du sälja din praktbotia och till dess klarar den sig.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        Arbetssätt...