Kuhlii som spårhund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coppas
    • May 2012
    • 13

    Kuhlii som spårhund?

    Hej!

    Tar ett första inlägg här. Jag har under åren kommit i kontakt med i stort sett alla typer av hus- och sällskapsdjur som finns utom just fiskar. Även om jag numera är katthusse så är det dock hundar som gällde hemma när man växte upp. Är däremot alltså helt ny inom detta med akvarier och ganska totalt rudis även om jag plöjt en hel del litteratur innan jag blev befordrad till akvariehållare... Har nu ett 150 liters kar som jag visserligen har ganska grovt grus i (har funderat att hälla i lite finare sand i ena änden) som jag skaffade för drygt ½ månad sedan och där går då bl.a. fem st. kuhliis. Antar att gruset är för grovt för kuhliis, men de verkar trivas trots det och såsom tidigare hundägare blev jag lite positivt överraskad.

    Jag är medveten om att många fiskar har ett ypperligt luktsinne (samt i många fall både ett sjätte, ett sjunde och ett åttonde sinne osv.) och kan på så vis leta sig fram till föda. Det jag överraskades av är att kuhliisarna så snabbt märker att man lägger ned algtabletter (lägger hela tiden i samma hörn) och det bara svischar till någon minut efter att jag lagt ned tabletterna i karet, helt oavsett att det är ljust eller inte, varpå det är blir rena häxkitteln i det hörnet och även körsbärsräkorna deltar i gatloppet Lite extra komisk är det att tabletterna mera är avsedda för t.ex. ancistrus medan de som införskaffats med tanke på kuhliisarna inte är lika intressanta. Frågan här är då om detta ormgropsbeteende är vanligt då kuhliis enligt den mesta litteraturen är en skygg nattaktiv enstöring? Det man läst här och redan märkt själv tycker jag snarast tyder på motsatsen.

    Fick sen blodad tand och då jag fick en kampfisk av en bekant så kände jag att det var bättre att den fick vara i en annan tank. Råkade ramla på en butik som ska flytta och fick ett 54-liters kar för en väldigt liten peng. Fick morrhårig assistans med uppstarten… och har haft det igång nu ett tag utan fisk och växterna verkar må bra även om vattnet fortfarande är något grumligt. Vet inte om det kanske kunde vara mer växter i det, men utrymmet är ju även det lite begränsat. Frågan är då även om jag kan ha min kampfisk tillsammans med (hade jag tänkt mig) fyra st. gula dvärgciklider, en ancistrus samt då kanske 3-4 st. kuhliis eller blir det för mycket?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Det ser ut att vara en väldigt trevlig "kattfisk" du fått in i karet..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Coppas
      • May 2012
      • 13

      #3
      Jomenvisst... går alldeles utmärkt ihop med det mesta även om det just här mer handlar om att vara ivägen...

      Vad gäller det 54-liters akvariet så har bettan fått två ancistrus (som får flytta när de vuxit till sig lite) och tre kuhliis som sällskap så cikliderna får nog vara tillsvidare.
      »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

      Kommentar

      Arbetssätt...