koi är koi...vad är då koi mix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #16
    då stämmer inte måtten då ... det va killen som sa att det va på 55 000
    hur som hälst det är inte vanliga trädgårds dammar vi har utan ska det va så ska det va ordäntligt ! =D

    Kommentar

    • Yokas
      • August 2011
      • 136

      #17
      En Kohaku (som tillhör gruppen Gosanke) är en Kohaku, oavsett hur fläckarna är placerade. Det handlar inte om att en fisk ska bli godkänd som en viss variant eller inte. Är fisken vit med röda markeringar så är det en Kohaku. Om det sedan är en "bra" Kohaku är en annan fråga. Det finns olika namn beroende på hur mönstet ser ut t ex Nidan, Sandan, Yondan, Inazuma mm. och för att anses som en bra Kohaku så ska vissa bestämda mönster uppfyllas. Men som sagt, det är fortfarande en Kohaku även om inte mönsterbestämmelserna uppfylls.

      Korsningar som inte tillhör någon annan gruppering går under Kawarimono men även där finns regler. Man kan inte bara korsa vilka varianter som helst och sen säga att det är en Kawarimono, och det är dessa korsningar som jag kallade skräpkoi. Fiskar som lekt hej vilt i trädgårdsdammen och vars avkomma oftast inte ser så rolig ut. Som blekta guldfiskar med nån brun fläck här och där bl a. Det är såna fiskar som ofta säljs som koi-mix på blocket av privatpersoner. Köper man däremot koi-mix av en importör så är det oftast riktiga varianter man får.

      Rudy: Om du är ute en fisk med annorlunda färg och som växer sig rejält stor och även blir väldigt tam så rekommenderar jag en Ochiba Shigure. Det är min absoluta favoritvariant.
      Senast redigerad av Yokas; 02 May 2012, 17:23.
      shoop da whoop...

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #18
        det finns ju jätte vackra exemplar av koi men då kostar dom ju därefter...

        är ute efter fint tecknade 3 färgade eller svart vita, guld eller koppar helfärgade eller med svart i
        vet inte vad dom heter har du namnen på dom får du gärna skriva det
        Senast redigerad av rudy; 02 May 2012, 17:44.

        Kommentar

        • Yokas
          • August 2011
          • 136

          #19
          Ursprungligen postat av rudy
          det finns ju jätte vackra exemplar av koi men då kostar dom ju därefter...

          är ute efter fint tecknade 3 färgade eller svart vita, guld eller koppar helfärgade eller med svart i
          vet inte vad dom heter har du namnen på dom får du gärna skriva det
          Helfärgade är ganska vanliga och inte jättedyra. Det finns väldigt fina helgula (Yamabuki Ogon) och helvita (Platinum Ogon) och även orange (Orenji Ogon) Gemensamt för dessa är att deras fjäll är metallic-glänsande.

          Vill du ha en trefärgad så är det förmodlingen Showa (svart bas med röda och vita markeringar) eller Sanke (vit bas med svarta och röda markeringar) du tänker på. Båda dessa tillhör samma grupp som Kohaku (vit bas med röda markeringar) dvs Gosanke-gruppen.

          En vit bas med endast svarta markeringar på kallas för Shiro Bekko. En svart bas med vita markeringar på kallas fö Shiro Utsuri.

          Det går att hitta kopparfärgade Chagoi. Dessa blir väldigt stora väldigt snabbt och är väldigt lätta att få tama. Om man korsar en Chagoi med en Soragoi så får man en Ochiba Shigure som är min favorit som jag nämnde tidigare.

          Nol brukar importera fisk från erkända japanska uppfödare så ett besök dit kan jag rekommedera. Dom har ett bra rykte, både när det gäller ciklider och koi. http://www.ciklidhobby.com/koi/
          Senast redigerad av Yokas; 02 May 2012, 19:01.
          shoop da whoop...

          Kommentar

          • rudy
            • January 2012
            • 275

            #20
            jag blir ju tårögd!! fanns ju några riktigt snygga men 2500 för EN fisk är liiiite dyrt

            Kommentar

            • Yokas
              • August 2011
              • 136

              #21
              Du behöver ju inte gå på dom stora fiskarna direkt. Köp istället små koi för en ganska billig peng. 4 st på ca 10 cm för 600 kr eller 3 st på ca 15 cm för 1000 kr.
              shoop da whoop...

              Kommentar

              • Merza
                • March 2009
                • 57

                #22
                En fisk som under rätt omständigheter lever längre än en hund :P 2500 för den fisken vs en hund på 5000 är småsummor om man slår ut antal år mot kronor.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #23
                  Koi kan kosta hur mycket som helst beroende på kvalitet och storlek, dom som går på all japan kan ju komma upp i 7siffriga belopp...
                  Men för en "normal" damm i sverige så är 2500 en relativt dyr koi, jag tycker du ska börja med billigare fiskar innan du kommit igång och fått koll på vad som går fel under första säsongen (för det går "fel" för dom flesta när man stoppar i koi i en trädgårdsdamm med för små filter och massa bottenmaterial).
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • rudy
                    • January 2012
                    • 275

                    #24
                    jo vi ska ju börja lite lagom men det är kul att drömma ... har ju jätte stor trädgårdsyta där jag nån gång vill ha en koi damm med riktigt riktiga koier

                    Kommentar

                    Arbetssätt...