koi är koi...vad är då koi mix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    koi är koi...vad är då koi mix?

    som rubriken lyder vad är koimix eller mixkoi för nått?
    är det koi korsat med guldfisk eller?
    och vad är det för skillnad på koi och koimix
    tacksam för svar ... vilka svar som hällst =)
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Någon kommer säkert slå mig på fingrarna nu, men Koi är en 'värdefull' fisk och relativt dyr ju bättre anlag och utseende den har. Ungefär som en häst med fin stamtavla. Så en koi-mix är nog den late zoohandlaren (eller importören som zoo handlaren köper ifrån) där de inte orkat gå igenom varje fisk för deras storlek, utseende och anlag för att förhöja priset. Tror inte de har blandats med guldfiskar.
    Så säg att de har genomgångna koi storlek x cm för 499 kr så kanske en lika stor Koi bland mixen kanske kostar 175. Den kan ju givetvis har defekter i färgerna som inte gör den lika värdefull också. Men jag har aldrig importerat fisk, aldrig sålt dem så det är bara vad jag tror och inte fakta.

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #3
      misstänkte att det va nått åt det hållet...

      tänkte bara kolla för för vissa fiskar ser inte alls ut som koi ska se ut...
      utan mer som guldfisk det va därför jag tänkte höra med dom mer kunniga

      Kommentar

      • Merza
        • March 2009
        • 57

        #4
        Då ska jag vara tyst. Jag är inte en av de mer kunniga. Jag googlade dock på koi mix och det enda som kom upp var vissa zoo's som ansåg att man skulle dyka upp och titta på fiskarna istället för att bara beställa x antal. Ingenting om att det skulle vara en blandning med bl.a guldfisk.

        Kommentar

        • Yokas
          • August 2011
          • 136

          #5
          Merza har helt rätt, det är fisk som inte genomgått lika många sorteringar som fiskar som prissätts individuellt. Man kan hitta fiskar med otrolig potential i en mix, men även rejält med sk skräpfisk också, särskilt om det rör sig om en mix från svenska hobbyodlare.
          shoop da whoop...

          Kommentar

          • Yokas
            • August 2011
            • 136

            #6
            Glömde att säga att anledningen till att många koi ser ut som bleka guldfiskar är att det är skräpkoi som jag nämnde innan. Utan selektiv avel så blir kvalitén sämre och sämre och efter några generationer så börjar fiskarna gå tillbaka till det ursprungliga utseendet, dvs en helt vanlig karp.
            shoop da whoop...

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              okej bra att veta tack för svaren!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Lite vill jag modifiera det här. Det är sant att koi mix är osorterad fisk eller rent av de som blir kvar när man sorterat ut de bästa. Det som det då bör sägas nåt om också är vad som är de bästa och vad som är skräpfisk. Det finns en viss hysteri när det gäller koi och färger där man har många definierade typer och de som ser ut just så som man tänkt sig kan vara värda hundratusentals kronor.

                Skall man nu ha lite fisk i en damm så är det inte så säkert att det där är så viktigt. Kan man stå ut med tanken på att om den där fisken inte hade en liten röd fläck där så hade det varit en perfekt murrikurrivutsi (eller nåt) som varit värd massor av pengar så kanske man trivs lika bra med fisken ändå. Om man inte skall odla kan man lika gärna våga gå på sitt eget omdöme och gilla fiskar som man tycker är vackra även om de inte följer nån standard.

                Köper man koi mix så får man en salig blandning av olika färger och typer. En del kan vara helt värdelösa ur avelssynpunkt men ändå vara vackra och trevliga om man bortser från standarden. Är det bara lite trevlig fisk i en damm man är ute efter kan mix vara ett bra val. Köper man inte till fullt hus med en gång så kan man ju sen komplettera om man råkar på nån typ som man gillar.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #9
                  i mitt fall är jag ute efter en trevlig fisk med udda teckning och färg och att det ska se ut som en riktig koi sen HUR fläckarna sitter spelar ingen roll
                  avel är inget av intresse heller fast det vore ju kul om dom förökade sig ...
                  kommer i och för sig inte göra det i vår lilla damm men då dom växer ut den så får dom åka till vår stora på 55 000 kubik =D
                  men som du sa kan ju köpa några och sen köpa fler=)

                  hur fort växer dom ?
                  har ju sätt att när dom är typ året att dom är 35cm +
                  ger dom fiskarna anabola eller växer dom värkligen så fort?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yokas
                    Glömde att säga att anledningen till att många koi ser ut som bleka guldfiskar är att det är skräpkoi som jag nämnde innan. Utan selektiv avel så blir kvalitén sämre och sämre och efter några generationer så börjar fiskarna gå tillbaka till det ursprungliga utseendet, dvs en helt vanlig karp.
                    Nja. Visst skall koi (liksom all annan fisk sorteras) men sedan måste man ju i så fall definiera vad som menas med dålig kvalité.

                    Olika koi har ju olika namn (som Kohaku, Showa etc.) utefter hur de ser ut och om de då faller utanför mallen för hur just en variant skall se ut som att - typ, fläckarna sitter på fel ställe, har fel storlek, har en lite fel färg så godkänns de inte som Kohaku etc. och har därmed "dålig kvalité". Detta behöver dock absolut inte innebära att de för en lekman är fulare eller att fiskens hälsotillstånd är sämre.
                    Visst skall man odla på fiskarna så kan det vara bra att man är noga med att upprätthålla standarden, men skall man bara ha dom för att titta på dom i en damm hemma är det inte så viktigt. De fiskar som inte uppfyller kriterierna för att kallas för Kohaku, Showa etc. kallas därför ofta för Mixkoi och det är absolut inget fel på dessa och jag kan nog t.o.m. tycka att många av dom rent estetiskt är minst lika snygga som de kvalitetskoi (som uppfyller standarden) samtidigt som de är bra mycket billigare än dessa.


                    PS. Oj då - medan jag skrev (tog lite tid för något annat kom emellan) så hann Bygert med att lägga in ett inlägg där han skrev ungefär samma sak som jag.
                    Nåväl bättre sent än aldrig
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 May 2012, 08:55.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      hur fort växer dom ?
                      har ju sätt att när dom är typ året att dom är 35cm +
                      ger dom fiskarna anabola eller växer dom värkligen så fort?

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av rudy
                        kommer i och för sig inte göra det i vår lilla damm men då dom växer ut den så får dom åka till vår stora på 55 000 kubik =D
                        Det var rejält!!! Liten sjö typ.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Nja, man kan ju få upp koi till 30+ på ett år men frågan är om det är så lyckat. Extremt snabb tillväxt brukar inte ge de mest livskraftiga djuren. Tittar man i tabeller så kan det ju typ se ut som att koi kan vara 25 cm efter ett år och 40 cm efter två. Det man skall komma ihåg då är att det då ofta handlar om fisk som hålls i relativt hög temperatur året om och växer året runt. Har man dem i damm där man kanske inte matar på halva året och de följaktligen inte växer då heller så blir naturligtvis tillväxten långsammare. Det är ingen brådska att få fiskarna stora, tar det några år att nå det reslutat som man får på ett år om man har hög temperatur och vräker på med mat så gör det inget.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • rudy
                            • January 2012
                            • 275

                            #14
                            ne det ska ju va en naturlig tillväxt på fisken och allt annat för den delen
                            vet ju växter som man köper är ju så övergödda att när man vattnar dom så rinner det gödning ur jorden

                            så jag är väldigt för naturlig tillväxt


                            angående lilla pölen =D den är typ 20*10 meter och 4 meter djup på det djupaste stället

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Då är dammen på 550 kubik eller 550 000 liter. Men det är en redigt stor damm, det med!
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...