Guldfisken verkar stannat i växten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    Guldfisken verkar stannat i växten.

    Hej, undrar om någon har några bra förslag ^^

    En bekant sa en gång om guldfiskar inte är runt 20 cm efter 5 år så var något fel. Vet inte om det är en tumregel eller något att eftersträva men problemet är mer att en av mina guldfiskar verkar inte direkt i nuvarande takt kunna uppnå 20 cm på fem år. Kanske på 15 år ^^

    Köpte 8 guldfiskar till min damm förra året, de levde gott i dammen och när vintern kom slängdes de in i 375 liters akvarium med överdimonserat filter. (Ett filter för 600 liter). Redan då märkte jag att alla frånsett 1 hade växt ganska mycket. För en månad sedan införskaffade jag ett 660 liters akvarium och slängde in dem där i väntan på att min damm ska bli klar igen (!!) (bestämde mig för att bygga om den för att prova övervintring.. grävt ner till 2 meters djup).

    Nu till saken, fortfarande så har den 'lille' som var lika stor som 3 andra från början knappt växt. Storleksmässigt skulle jag tänka mig den växt någon centimeter kanske två sedan våren förra året. Den verkar känsligare än de övriga vid plötsliga förändringar men har inga synliga sjukdomstecken t.ex svamp, skador på fenor etc. Men den är rätt så glåmig och håller sig ofta för sig själv och hänger inte med på bussfilen när alla andra snurrar efter varandra på ett långt led.

    Finns det något speciellt jag kan göra? Eller ska jag avliva stackarn? Orsaken till varför jag frågar är mest för att när väl stackarn kommer i dammen så kommer jag inte kunna övervaka honom om jag inte bestämmer mig för att håva upp honom i tid och otid. Tror någon då att fisken mår dåligt så vore det nog bäst att ta bort honom innan han kommer i dammen.


    Blev tvungen att starta om filtret från 375 liters eftersom förflyttningen mellan 375 och 660 tog 2-3 dagar och jag tänkte inte på att låta ytterfiltret puttra i en hink under mellan tiden så den blev råskrubbad. Därmed är inte tanken helt inkörd men även om vattenvärdena inte är 100 procent optimala så är det här något som inträffat redan från förra våren och inte senaste månaden. Eftersom filtret inte är överdimonsionerat längre så har jag ytterligare ett filter i för ett 300 liters kar.
    Senast redigerad av Merza; 29 April 2012, 17:25.
  • Moppan
    • April 2012
    • 47

    #2
    Ledsen kan inte hjälpa..

    Kommentar

    Arbetssätt...