Vad händer med min slöjstjärt? Diarré?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KOTKA
    • October 2009
    • 13

    Vad händer med min slöjstjärt? Diarré?

    Detta kanske måste postas i sjukdomar, men eftersom mina fiskar är slöjstjärtar och jag inte ens är säker på att det jag såg var ett uttryck för sjukdom så postar jag här istället.

    Min svarta teleskopslöjstjärt simmade mot mig, och plötsligt, under loppet av en halv sekund, så vänder den tvärt och i farten utsöndrar den ett enormt moln av skit och smuts och... bajs, kanske? Har ingen aning om vad det var, men det kom MASSOR i ett dimmigt moln av skit.

    Efter detta så började han bete sig konstigt, buffa med huvudet på min andra slöjstjärt, sitta nära och vila på pumpen och andas frenetiskt. Mamma tyckte hon såg honom bli lite mer uppblåst, men det är ej säkert att det var/är så (detta hände för ungefär 10 minuter sedan, i skrivande stund).

    Under svansen såg jag bajsrester, men det verkar som att de inte kommer ut mer än en liten stump.
    Han lutar inte åt nån sida, simblåsan verkar vara i ordning och hans motorik är i övrigt OK.

    Så vad är detta? Är det

    - Förstoppning?
    - Diarré?
    - Har han möjligtvis svalt en liten sten från gruset (känns rätt osannolikt eftersom de alltid leker med grus men spottar ut det igen)?
    - Begynnande buksot?

    Sedan behöver jag veta allmänt vad som gäller för akuta saltbad. Saker jag behöver ha reda på så snart som möjligt är

    - Vad för salt ska jag använda?
    - Var hittar jag rätt mängd för rätt fisksort och rätt storlek?
    - När använder jag med fördel akuta saltbad?

    Jag har sett länkar om saltbad, men de är på engelska, mycket omfattande och jag behöver information snabbt, av någon som direkt kan tipsa och hjälpa mig...
    Senast redigerad av KOTKA; 19 April 2012, 22:46.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Bukvattensot gissar jag på. Avliva fisken och medicinera resten.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Jag tyck nog inte det låter som bukvattensot! Jag tycker inte du skall avliva fisken direkt!
      Ta det lite lugnt och kolla in dina andra fiskar om de beter sig konstigt.
      Har du gjort några förändringar i akvariet? Stoppat i ny fisk, etc?
      Har du gjort ett större vatten byte nyligen?
      Hur länge har akvariet varit igång med dessa fiskar?

      Nedan är saxat från: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=38
      här på zoopet.
      Bukvattensot
      Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
      Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker.
      Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).
      Senast redigerad av bossep; 21 April 2012, 08:59.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Är du säker på att inte fiskarna lekte?
        Ibland kan de faktiskt släppa i väg rommen så det blir som ett litet moln.
        Titta på den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=z2m3t...eature=related
        Om det ser ut att sticka ut ett litet rör ur rumpan på fisken så kan det vara äggläggningsröret.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ja lek var min första tanke ocså, iom att de hade buffat o jagat varandra om jag förstått det hela rätt. TS skriver även att det ser ut som en liten stump som sticker ut ur rumpan, det kan ju vara genitalpapillen.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          Arbetssätt...