Botia fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Botia fråga

    jag har fått problem med snäckor av alla de slag i några av mina kar så jag funderar på att skaffa några botior.
    Men så läste jag att de kunde ge sig på andra fiskar som tex guppy och även att de käkar växter.
    Skulle verkligen behöva bli av med snäckorna, så finns det någon botia sort som inte ger sig på fiskar och växter?
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Mina praktbotior rör inte växterna.
    Du kan ju sätta i en snäckätande snäcka om du är rädd om dom andra fiskarna.

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Har praktbotior på jobbet och de har inte ens rört ynglen från Kejsartetrorna så tror inte de är så våldsamma mot andra fiskar bara de är 3 eller fler så de kan bråka lite med varandra.

      Men har du ett litet kar så skulle jag köpa nån annan variant av botia och inte just praktbotior eftersom det blir ganska stora och behöver utrymme.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Inte för att jag riktigt förstår hur snäckorna kan bli ett stort problem då jag personligen gladeligen slänger ner alla snäckor jag hittar ner i samtliga kar. Lite fakta om karet vore bra för att ge tips om fisk.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • mollsan
          • March 2010
          • 228

          #5
          Har snäckätande sniglar i de små karen så där är det inga problem.
          Det är framförallt i mitt 500 liters (som är uppdelat i 5 delar för guppyodling) Och i mitt 170 liters corydoras kar.
          Är mest malaysiska sandsnäckor men även endel posthorn.
          De är så många att de kastar sig över malarnas foder så de måste hålla på och böka med snäckorna för att få mat!
          Plockar såklart bort de jag kan då, men de tar aldrig slut!!!
          Tror att praktbotia kan bli för stora, men är bra att höra att de kanske inte alls är så bråkiga och stökiga som jag uppfattat dem.
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Praktbotior växer sakta så du behöver inte oroa dig om att dom växer ur karet under ett par år.
            Mina käkar upp guldsöms och zebraciklidsyngel så dom kan om dom vill.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Om problemet är att snäckorna äter malarnas mat innan malarna hinner dit lär du få större problem med ett gäng hungriga botior som rusar dit i full fart.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Dvärgbotior funkar bra men de gillar ju även malarnas mat.

                Kommentar

                • erkiperki
                  • July 2011
                  • 173

                  #9
                  Är malen vid tabletten så rör inte mina botier den, annars brukar dom bråka lite om maten sen när malen kommer så sticker dom.

                  /Erik
                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    En del botior är fenbitare, i alla fall när de är för få. De är inte särskilt socialt kompetenta heller, har ett gäng som verkar försöka få med en siamensis i stimmet men det verkar inte vara ömsesidigt. Har haft pakistanbotior, praktbotior och polka dot botia som alla är duktiga snäckätare. Polka dot botian (eller botia kubotai om jag minns rätt) blir inte fullt så stor, ca 10cm. Den verkar inte ta de största sniglarna men resten försvinner snabbt. Annars tyckte jag nog pakistanarna var bäst, väldigt oskygga och alla sniglarna försvann på 2-3 dagar, men jäkligt stökiga.
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • mollsan
                      • March 2010
                      • 228

                      #11
                      Äter de bara färdiga sniglar eller äter de även snigeläggen?
                      Och läst nånstans att pakistander inte heller gav sig på de större sniglarna?
                      Vill helst att de äter upp Alla
                      www.guppys.se
                      Svenska GuppySällskapet
                      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Mina pakistanare åt då upp alla, inklusive äggen Vanliga sandsnäckor och blåssnäckor då, så fullvuxna posthorn lär de ta med. I värsta fall kan man ju alltid plocka bort om det blir kvar några, eller hellre bara låta de gå kvar. De gör ju ingen skada egentligen, och botiorna tar hand om äggen.
                        De verkade inte ta mina molly yngel, (inte så det märktes, men det är ju lite svårt att räkna så alla finns kvar i ett 300L med en hel hög mollys i olika storlekar) men små guppy yngel kan nog slinka ner.
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...