Stackars Sewellia lineolata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    #16
    Coolt.
    Iväg till närmaste mataffär och handla fiskbullar nu då.
    Undrar om de gillar dillsås? Hehe

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #17
      Ursprungligen postat av Fabel
      Coolt.
      Iväg till närmaste mataffär och handla fiskbullar nu då.
      Undrar om de gillar dillsås? Hehe
      det har jag inte frågat dom*asg* men kör på orginal så blir det nog bra
      du frågade om fler trix
      kom på... vanliga och hedliga ärter
      jag plockar av skalet så det inte bösar för mycket sen är det bara att mosa ner
      Senast redigerad av rudy; 05 March 2012, 17:51.

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #18
        Ursprungligen postat av Fiskevennen
        I 1965 ble pausefiskene på norsk TV foret med fiskeboller om vinteren når det var svårt å få tak i levendefor. Så det er inget nytt under solen! Jeg fant et tidningsutklipp om NRK 's TV-akvarium i en gammel akvariebok. Utklippet tok jeg vare på for som en kuriositet fra gamle dager.
        kul vad finns det mer för gamla metoder

        Kommentar

        • Papegoj Moi
          • March 2011
          • 171

          #19
          Ursprungligen postat av rudy
          det gör dom nog men som sakt ta lite i början och om dom äter vid ytan så håll den där i början och sen kan du ju släppa ner den
          hör gärna av dj om du har testat och hur det har gått =)
          Japp det ska jag. Ska åka och köpa fiskbullar imorgon tror jag

          Kommentar

          • rudy
            • January 2012
            • 275

            #20
            hej hur gick det med er som skulle testa att mata firrarna med fiskbulle åt dom eller gick det inte alls?

            Kommentar

            • e3henri
              • July 2012
              • 1

              #21
              Hej,
              Jag har två sådan här sedan maj. De har varit lugna i sällskap med neontetror, platty och scalarer.
              Nyligen dog en och vi har kompletterat med 3 silverhajar och 1 Ancistrus.
              Helt plötsligt har
              Sewellia lineolata blivit agressiva.
              Den jagar hajarna i 63 liters akvariet och ancistusen hittades död efter 2 dygn. Nu har vi skaffat en ny ancistrus och den blir också påhoppad av seweillan hela tiden.
              Är detta alltså en aggressiv art?
              Finns det något sätt att få den lugnare eller måste några fiskar tas bort?
              Är det kanske ingen fara, alltså det gör inget att den naffsar lite? Jag vet ju inte om det är sewellian som dödat algätaren eller om något annat hänt.
              Samtidigt köpte vi även ett par silvermalar varav en dog efter 1 dag.
              Det är inget fel på mina vattenvärden.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Hej och välkommen till forumet.
                Ja, Sewellia kan vara revirhävdande, och i ett så pyttelitet akvarium som ditt så finns det inte plats för allt som du har däri. Så det är nog så att sewelliorna har för lite plats.

                Du vet att silverhajarna blir 35 centimeter och behöver minst 250 liter? Likaså är ditt akvarium alldeles för litet för scalarer, de behöver minst 275 liter.
                Lämna tillbaks silverhajarna och scalarerna så ska du se att sewellian lugnar ner sig.

                Hur mäter du vattenvärden? Att mäta med sticka är i princip värdelöst, de ger alldeles för vaga värden för att man ska kunna gå efter dem.
                Att sköta ett akvarium i den storleken med sån stor belastning är en konst.
                Sewellior kräver syrerikt strömmande vatten och jag skulle nog misstänka att den första kan ha dött av för dåligt vatten.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #23
                  Ursprungligen postat av e3henri
                  Hej,
                  Jag har två sådan här sedan maj. De har varit lugna i sällskap med neontetror, platty och scalarer.
                  Nyligen dog en och vi har kompletterat med 3 silverhajar och 1 Ancistrus.
                  Helt plötsligt har
                  Sewellia lineolata blivit agressiva.
                  Den jagar hajarna i 63 liters akvariet och ancistusen hittades död efter 2 dygn. Nu har vi skaffat en ny ancistrus och den blir också påhoppad av seweillan hela tiden.
                  Är detta alltså en aggressiv art?
                  Finns det något sätt att få den lugnare eller måste några fiskar tas bort?
                  Är det kanske ingen fara, alltså det gör inget att den naffsar lite? Jag vet ju inte om det är sewellian som dödat algätaren eller om något annat hänt.
                  Samtidigt köpte vi även ett par silvermalar varav en dog efter 1 dag.
                  Det är inget fel på mina vattenvärden.
                  1. sewellia ska ha starkt strömmande och väldigt syrerikt vatten med stora släta stenar på botten!
                  2. silverhajmal kräver akvarium på minst 700L!
                  3. Skalare kräver höga kar och minst 250L
                  4. Ignorant och nonchalant av dig att hålla dessa fiskar på det här sättet! Vad tänker du göra åt detta nu?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...