Praktbarberna bara dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tott
    • January 2012
    • 11

    Praktbarberna bara dör

    Hej!

    För två veckor sedan köpte vi 10 praktbarber och 10 guldbarber, akvariet var då nystartat(2 veckor gammalt). Men under de här två veckorna har 5 praktbarber dött. Vi har haft fiskar förut men har aldrig varit med om något sånt här. Vi har nu två på gång som även har avbitna fenor, vi gissar på att det är simblåsorna som det är fel på då fiskarna inte kan simma neråt. Förutom barberna har vi även 4 palettciklider som vi bara har haft i ett dygn. Vi vet inte vad vi ska göra eftersom det bara är praktbarberna som dör. Några förslag?
    Senast redigerad av Tott; 07 January 2012, 12:21.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Tott
    Hej!

    För två veckor sedan köpte vi 10 praktbarber och 10 guldbarber, akvariet var då nystartat(2 veckor gammalt). Men under de här två veckorna har 5 praktbarber dött. Vi har haft fiskar förut men har aldrig varit med om något sånt här. Vi har nu två på gång som även har avbitna fenor, vi gissar på att det är lungblåsorna som det är fel på då fiskarna inte kan simma neråt. Förutom barberna har vi även 4 palettciklider som vi bara har haft i ett dygn. Vi vet inte vad vi ska göra eftersom det bara är praktbarberna som dör. Några förslag?
    Antagligen för många fiskar i ett nystartat akvarium men eftersom du inte ger mera data går det inte att veta säkert. Hur stort är karet?

    F.ö. har fiskar inga lungor och därmed inga lungblåsor

    Tobbe

    Kommentar

    • Tott
      • January 2012
      • 11

      #3
      Ojj, jag skrev fel, jag menar simblåsan. Vi har ett 240 liter akvarium. Vi har testat ph och nitrit och det är normalt så det är inte något sådant. Vi har lagom mycket växter, en rot och lite stenar och det ser ut som fiskarna trivs så jag har ingen aning varför de dör.

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Det är på tok för mycket fisk i ett nystartat akvarium. Vad har du använt för nitrittest?
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • Medicinugglan
          • August 2010
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av Tott
          Ojj, jag skrev fel, jag menar simblåsan. Vi har ett 240 liter akvarium. Vi har testat ph och nitrit och det är normalt så det är inte något sådant. Vi har lagom mycket växter, en rot och lite stenar och det ser ut som fiskarna trivs så jag har ingen aning varför de dör.
          Så du hade akvariet igång i 14 dagar med växter och pumpen. Sedan hade du i 20 fiskar på en gång. Så nu under två veckor så har flera fiskar dött. Då är akvariet 4 veckor gammal med andra ord.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av Medicinugglan
            Så du hade akvariet igång i 14 dagar med växter och pumpen. Sedan hade du i 20 fiskar på en gång. Så nu under två veckor så har flera fiskar dött. Då är akvariet 4 veckor gammal med andra ord.
            Nej det är 2 veckor med biologisk aktivitet, att det står utan fisk i två veckor gör ingen som helst nytta.
            Tobbe

            Kommentar

            • Tott
              • January 2012
              • 11

              #7
              Ja, Det är fyra veckor. Vi har startat upp akvarium förut men aldrig fått ett sådan här problem. Det var en zoo butik som testade det. Vad ska vi göra?
              Senast redigerad av Tott; 07 January 2012, 14:27.

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Det brukar ta cirka ett halvår innan ett akvarium är i balans om det startas från scratch. Så vad än zoobutiken säger så är akvariet inte inkört, det vill säga det klarar inte en sådan fiskbelastning. Många zoobutiker brukar göra det enkelt för sig genom att använda teststickor, vilket ger ett osäkert utslag. Så köp ett riktigt dropptest för i första hand nitrit och testa själv.

                Om du märker att fiskarna står och snappar vid ytan eller skrubbar sig mot botten, byt vatten, börja med 50% och därefter 20-25 varje dag.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                Arbetssätt...