Hur mata Kuhlii-ålar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Hur mata Kuhlii-ålar?

    Köpte två för ett par dagar sen och släppte i karet. Dom försvann genast under den liggande roten (som är som en grotta) och sen dess har jag knappt sett dom. Köpte mattabletter åt dom, men släpper jag ner en sån (släpper den vid grottan), så äter dom andra fiskarna upp den genast. Montera i natt/mån belysning idag och hoppades dom skulle komma fram då, men dom är fortfarande glömde. Tråkigt att man aldrig ser dom...
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Pröva att ge 2-3st foder tabletter så fiskarna kanske inte äter upp den till ålarna
    /Rasmus

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Mycket nykläckt artemia på en gång (så inte de andra fiskarna hinner äta upp allt) så lär de sig att komma fram vid matning efter en tid (ibland ganska lång tid). Om de andra fiskarna äter rent direkt är det kanske inte en så bra lösning att ha nattaktiva fiskar och mata på dagen. Skall du ha nattbelysning som fiskarna uppfattar som natt bör man ha rött ljus. Blått ljus kan du ha om du vill efterlikna månljus, men då bör du ha en måncykel, alltså fullmåne en gång i månaden. Det lär finnas fiskar som påverkas av måncykeln (lek tror jag), men jag har inga detaljer.

      Annars är ormgrönlingarna hyfsade opportunister som utnyttjar de födoresurser som finns ganska bra. Det finns andra arter som lättare svälter ihjäl pga konkurrensen trots att man matar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som det står i artbeskrivningen - mata när bnelysningen har släckts.
        Annars som Erik skriver så är de opportunister och brukar få i sig tillräckligt med mat
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Har lärt mig att släppa i en fodertablett precis när akvariet har släckt. I början så vågade sig mina inte fram till tabletten för de andra fiskarna var på den. Men nu är de lite mer vana och äter bra.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Tack för svaren! Var lite orolig för att dom inte får i sig nån mat, men ger dom nu efter belysningen släckts...

            Kommentar

            Arbetssätt...