Praktbotia, någon sjukdom jag inte sett förut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • opatagio
    • January 2010
    • 6

    Praktbotia, någon sjukdom jag inte sett förut

    Hej

    Jag gjorde ett vattenbyte och samtidigt gjorde rent pump samt värmare. Efter det så har min största Praktbotia blivit sjuk och jag kan inte lista ut vad för sjukdom den är drabbad av. Ingen av mina andra botior eller övrig fisk uppvisar några symptom på sjukdom och de har nu gått 5 dagar efter vattenbytet och rengöringen. Bifogar den bästa bild jag kunde ta utan att tvinga ut fisken på öppen yta.

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad är det som gör att du tror att den är sjuk? Kan du se nåt fel på den?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • opatagio
      • January 2010
      • 6

      #3
      Det ser ut som den har sprickor i fjällen (skinnet). På bilden så ser man stora vita områden där den tidigare varit helsvart samt att jag under de senaste dagarna inte sett den varit och ätit något, även slängt i några maltabletter efter jag släckt ljuset men den har inte rört sig ur grottan då heller.

      Kommentar

      • opatagio
        • January 2010
        • 6

        #4
        Tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist.

        Jag hällde i salt i akvariet (1dl/100l) och höjde temperaturen från 25-26 till 28-29 grader och efter ett dygn så lämnade botian gömstället. Nu kunde jag notera att den var skadad strax nedanför ryggfenan och efter ytterligare några minuters iakttagande kunde jag se hur min regnbågshaj attackerade botian när den kom för nära hajens territorium. Botian är nästan i samma storlek som hajen och kan vara en faktor till varför den blir attackerad medans mina mindre botior inte verkar vara något problem alls.

        Kommer inom kort placera mina botior i ett separat kar i väntan på att jag inhandlar ett större kar än det 250l de går i nu.

        Kommentar

        Arbetssätt...