Aggressiva fembandsbarbhannar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bananiel
    • November 2011
    • 14

    Aggressiva fembandsbarbhannar

    Har tre hannar och två honor av fembandsbarber, köpte dessa då jag av beskrivningarna läst att de är fredsamma och jag ville ha något som funkar med mina två dvärgguramier. Två veckor in i uppstarten verkar de pigga och livliga, extremt pigga på ätningen! Guramierna hade inte hunnit med om det inte vore för att barberna äter det som singlar ner mot botten och guramierna äter från ytan!

    Nu till min fundering! Den fredsamma aspekten stämmer till viss del in, de låter för det mesta guramierna vara ifred, dock har hannarna en tendens att jaga efter varandra i akvariet. Inledningsvis trodde jag att detta var tecken på stress och att de inte trivdes tills jag hittade information på den här sidan http://www.seriouslyfish.com/profile...ntazona&id=170 som visar på att det faktiskt kan förekomma aggressivitet inom stimmet då hannarna tävlar om honorna.

    Då det verkar vara ett naturligt beteende känns det något bättre att det faktiskt förekommer, vad jag funderar över är ifall det trots allt är påfrestande för dessa att bli utsatta sinsemellan för detta, eller om jag borde tolka det som något positivt att de konkurrerar, och är det då ett tecken på att de trivs om de lever ut i ett beteende som kan kopplas till lek?

    Om några veckor när akvariet gått till sig har jag för avsikt att utöka stimmet med ytterligare fem individer. Antar att eventuella beteende störningar kan lugna ner sig om de är fler?
Arbetssätt...