Mässingsbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    Mässingsbarb

    Hej,

    fick tag på 11 st vildfångade mässingsbarber i torsdags. Låter dem gå tillsammans med ett litet bågciklidpar i ett 112-liters. Har tättplanterat med cryptosar och lite bacopa, även andmat på ytan. Sandbotten med lite eklöv, en rot och lite stengrottor.

    Känns som att det är något som fattas för att de ska trivas.. De är väldigt rädda av sig och ligger bara och trycker under växterna. Visst, det har ju faktiskt bara gått 2 dagar sen jag släppte i dem. Men trodde verkligen inte att de skulle vara såhär nervösa. Håvade upp en döing idag.

    Vill jättegärna ha hjälp med det här, skulle vara riktigt trist om fler dör. Ni som har haft välmående mässingsbarber får gärna berätta hur era akvarier har varit inredda m.m

    Mvh Linda
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    #2
    Så ovanliga var de visst... men om om de nu är samma art som Guldbarben, så kanske de ställer samma krav? Om man bortser från att dessa är vildfångade...

    Någon som kan berätta hur de har inrett till sina guldbarber för att få de att leka och må bra?

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Vad har du för temp? VF vill inte ha för varmt, helst inte över 24 grader. Prova med lite flytväxter som dämpar ljuset, det brukar göra dem modigare.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • liindaa
        • January 2005
        • 205

        #4
        Tack för svaret. Jag kom på efter ett dygn att jag kanske hade lite väl varmt. Så nu har jag 23-24 grader. Flytväxter har jag lite grann, men får kanske skaffa mer samt lite fler lummiga växter som sträcker sig upp mot ytan. Eventuellt är en ide att vrida ner på belysningen...

        2 barber till har dött, har även en som ser lite mager ut. Positivt är att de har börjat våga vara framme mer, dock mest längs botten. Kanske är så att de bara är känsliga för flyttstress. Jag hoppas verkligen att de kommer igång ordentligt under de närmsta dagarna. De är ju riktiga pärlor

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Har du mätt nitritvärdet? VF är extra känsliga för dåliga vattenvärden.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • liindaa
            • January 2005
            • 205

            #6
            Ja det är inga problem på den fronten, akvariet är väl inkört också. Vilket är det ultima pH-värdet?

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Så länge det inte är extremt och något håll ska det inte vara någon fara, runt 7 funkar utmärkt. Det viktigaste är som alltid ett stabilt värde.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              Arbetssätt...