"Siamesisk",hackkyckling eller sjuk?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    "Siamesisk",hackkyckling eller sjuk?...

    Har haft mina 4 siamesiska algätare i ca 3 månader. sista månaden har jag märkt att 3 hela tiden hänger ihop, den fjärde gömmer sig och kommer fram när det vankas mat, då är de kompisar allihop. Har aldrig sett att ngn av dem jagas bort av de andra.

    Igår såg jag att den fjärde som brukar gömma sig, var ganska urfärgad och det ser ut som att den saknar lite fjäll på ryggen. Tycker åxå att den vobblar mer än de tre andra, kan inte sätta fingret på vad i beteendet som skilljer sig från normalt simmande/rörelse, men sambon ser det åxå. Har hållt ögonen på den under dagen, den gömmer/trasslar in sig i valesneriaskogen och bara hänger där...gärna upp och ner.

    Den bor i samma kar som min "knöl-guppy" gjorde, bör jag misstänka nån bacill tro? Eller har den blivit hackkycklig för de tre övriga siameserna och ev för de 8 platys som åxå bor där?

    Nu flyttar jag den till yngelkaret och håller tummarna att den i nte är sjuk...
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • katta
    • December 2002
    • 385

    #2
    Jag verkar ha fått något i mitt akvarium som jag överhuvudtaget inte lyckas identifiera...

    Den siamesiska algätaren jag flyttat till yngelkaret, verkar nu hålla på att utveckla en sån där knöl som min (numer döda) guppyhane hade. Den är mer eller mindre apatiskt, gömmer sig hela tiden och bara ligger. Tittar jag riktigt noga så ser den ut att ha börjat bli knölig i kroppsformen, samt att i rätt ljus ser man att den har en vit invändig bulle/knöl(ryggen) bakom ryggfenan.

    Jag kan inte annat tro än att jag har fått ng parasit/sjukdom, jag har haft små tendenser till fenröta i akvariet på mina platys och har därför under en månads tid haft salt i, hoppades att det skulle räcka. Nu känner jag mig lite hjälplös...ska jag köpa ngn medicin, men vad i sådana fall eftersom jag inte vet vad som är fel?
    Vattenvärdena har varit bra.
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

    Kommentar

    • katta
      • December 2002
      • 385

      #3
      Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, något måste vara tokfel men jag fattar inte vad??!!

      Nu har 2 av 4 siameser dött, inga synliga defekter (knölar eller annat) har de haft. Det enda gemensamma är att de varit extremskygga dygnet innan de dött. Nu är det en enda stackars siames kvar i 110:an, den har ännu inte börjat gömma sig men ligger mest på botten framme vid glaset och "är".
      Mätte vattnet nyss, ph har sjunkit till 6.4 , kan det vara det som är boven? Är de så pass känsliga för phvärdet? (såg att de ska ha ett värde på 6.5-7.5)

      Siamesen som flyttades till yngelburken är fortfarande skygg, men verkar ändå ganska mycket piggare, den verkar äta lite och har inte utvecklat ngn knöl men ser ändå lite konstig ut i siluetten tycker jag.

      Övriga fiskar (guppy, platy och ancistrus) visar inga tendenser till att vara sjuka, ingen fenröta eller annat.

      Är det någon som har något tips på vad som kan vara fel?
      ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

      Kommentar

      Arbetssätt...