mina kardinalfiskar leker eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    mina kardinalfiskar leker eller?

    Hej,

    Jag är nybörjare på akvarium, har ett nystartat 37 liters hotell med 5 st kardinalfiskar.

    Två st av fiskarna jagar de övriga tre och när de två jagande fiskarna kommer i närheten av någon så spärrar de upp fenorna och står stilla. Ibland jagar de två fiskarna varandra, men oftast jagar dom de övriga 3 fiskarna. Men de övriga 3 fiskarna försöker i största mån undvika de två jagande fiskarna.

    De två fiskar som jagar är aningen större och lite färgstarkare så jag tror att de kan vara hannar.
    De 3 övriga fiskar är förmodligen honor.

    Min fråga är, kan det vara så att fiskarna nu leker?

    Vad kan jag göra för att underlätta leken? Kan jag förvänta mig små små bebis kardinalyngel snart?

    Tacksam för svar.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Mycket växter och nykläckt artemia varje dag så bör dom bli fler.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Kardinalfiskar eller kardinaltetror?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        kardinalfiskar är det jag har

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Då så - lycka till. Kardinaltetror är svåra att leka av men inte kardinalfiskarna och de förväxlas ofta i foruminlägg. Ssk då man bara kallar dom för kardinaler.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • tazmaniak
            • October 2011
            • 109

            #6
            Hej igen! Jag ser yngel!

            Idag när jag planterade nya växter så såg jag 5st pyttepyttesmå lysande saker. Tittade närmre och såg att det var yngel. Jag har aldrig sett så små yngel förut, själva ynglet är mindre än 1mm. Ögat är som en liten mikrometer typ.

            Finns det risk att de blir uppätna?

            Just nu finns det 4st kardinalfiskar, 1 siames och 1 räka. Jag har planterat lite javamossa och två st vattenpester idag.

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Vad kul! Alltid spännande med yngel. Men visst, troligen blir dom mat tyvärr...

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #8
                Ursprungligen postat av Millis71
                Vad kul! Alltid spännande med yngel. Men visst, troligen blir dom mat tyvärr...
                Nej, det är ingen fara. varken Kardinalfiskar (vanliga typen) eller vietnamesisk kardinalfisk äter sina yngel. Så du kan lugnt ha de vuxna kvar i akvariet.
                Per

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Under förutsättning att dom får tillräckligt med mat! Helst nykläckt artemia varje dag till både vuxna och yngel. Med bara torrfoder fick jag inga yngel kvar.

                  Kommentar

                  • Millis71
                    • August 2011
                    • 225

                    #10
                    Ursprungligen postat av pelle
                    Nej, det är ingen fara. varken Kardinalfiskar (vanliga typen) eller vietnamesisk kardinalfisk äter sina yngel. Så du kan lugnt ha de vuxna kvar i akvariet.
                    Jaha, där lärde jag mig något nytt. Äter dom bara rommen?

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      #11
                      Ursprungligen postat av Millis71
                      Jaha, där lärde jag mig något nytt. Äter dom bara rommen?
                      Jag tror inte att de gör det. Eftersom de ynglar av sig så enormt. Till och med i mitt 550 liters akvarium tillsammans med några Apistogramma Steindachneri (bland annat en hane på nästan 10cm) och Nyckelhålsciklider så förökar de sig och blir bara fler och fler. Jag har vietnamesisk Kardinalfisk i alla mina Apisto akvarier som sällskap och aggressions avledning. De intresserar sig inte alls för apistoyngel heller. Så de är helt idealiska tillsammans med Apisto.

                      Jag filmade lite i mitt 550 liters när jag precis hade frisimmande Steindachneri yngel. När jag matade med nykläckt artemia så simmade Kardinalfiskarna runt bland ynglen och käkade artemia, men de rörde inte ett enda apisto yngel.

                      A pair of Apistogramma Steindachneri with newly free swimming frys, A big group of Tanichthys micagemmae´s are swarming around to catch the artemia brine shr...


                      Angående utfodring av yngel av Vietnamesisk kardinalfisk så matar jag dem inte alls. de verkar äta infusorier och rester från den dagliga matningen med räkmix och fryst cyclops till de övriga fiskarna. När de blir ett par tre veckor gamla verkar de börja klara av att äta nykläckt artemia. I ett av mina små akvarier går just nu bara Vietnamesisk kardinalfisk, och där matar jag bara med mald hikari cichlid gold (finmald i mortel) och där växer det upp nya yngel också hela tiden.
                      Per

                      Kommentar

                      • Millis71
                        • August 2011
                        • 225

                        #12
                        Vad bra. Tänkte mest på att det bara var ca.5st yngel o så lite rom lägger dom väl inte? Eller så såg han inte alla....

                        Kommentar

                        • tazmaniak
                          • October 2011
                          • 109

                          #13
                          Jag tittar varje dag efter ynglena och jag har räknat till 6st totalt. Igår åkte det ena ynglet in i innerfiltret och simmar runt därinne, har inte brytt mig om att ta ut den. Den får växa till sig lite innan jag tar ut den tänkte jag. De övriga 5st simmar uppe vid ytan och har blivit lite större, typ 3mm långa nu, men de är nästan genomskinliga.

                          Jättefin film Pelle, du har ju massor av kardinalfiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...