Nano-fiskar och räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    Nano-fiskar och räkor.

    Hej!

    Precis startat upp 2 nanokar på 30 L & 33 L, och behöver nu invånare till dessa!
    Tänkte mej Sundadanio axelrodi och Boraras brigittae, och räkor som Red & Black crystal.
    Sulawesi räkor vore kul, men har läst att dom vill ha hårt vatten.

    I alla fall ,finns det någon affär som ni känner till i Malmö området som för tillfället har någon av dessa arter?

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sundadanio axelrodi skulle jag med vilja få tag på, jag har 7 st som behöver utökas med minst ett 50-tal. Jag köpte ett gäng nere i Tyskland förra veckan, men med lite för dåligt packande av affären så dog ca 30 st...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Ouch! Låter inte så kul!
      Hur skulle du få hem dom?
      Egen transport eller hemskickade med frakt?

      Jag har bara sett enstaka Sundadanio hannar i akvarieaffärer här hemma, tills förra veckan gick det en ensam i ett nanokar hos Djurkompaniet i Familia i Hyllinge, tror den är såld nu.

      Skall ner till Malmö och kolla hos Akvarietjänst imorgon.

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Egen transport. Men jag har fått nys på ett gäng via Falskogs akvarium i Borås, de kunde fixa hem gröna för runt 18:-/st och jag tar nog ca 70 st om det blir rätt pris. Kan de fixa dem så borde någon av dina närmsta affärer med kunna ta hem dessa antingen via Imazo eller Akvarieteknik.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Hej!

          Precis kommit hem från en tur till Akvarietjänst i Malmö, med 12 st Sundadanio axelrodi "Blå" i baggaget!
          Kostade dock 40 kr st!
          Tror dom har ca 25-30 st till.
          Dom hade även flera små Rasboror t.ex. Boraras maculatus, B. merah, B. micros och B. uropthalmoides.
          Jag köpte 12 st av sistnämnda för dom hade inga B. brigittae som jag helst ville ha.
          Fanns även några arter av minitetror och andra små rasboror, även en ny randig minibotia.
          Köpte även Red & Black Crystal räkor a 15 kr st, hade dock inga Sulawesi räkor kvar.
          Besökte även Akvariepiraten, ZooAB i Värnhem & Lorensborg och ZooGiganten i Lomma, men inget speciellt.

          Thaifighter
          Senast redigerad av Thaifighter; 15 October 2011, 21:15.
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Men ändå kul att göra ett litet race sådär. Jag har beställt 70 Sundadanio axelrodi "green" och får dessa troligen nästa vecka, men får köra till Borås och hämta dem, och det kan det ju vara värt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Bara en updatering.
              Har fått problem med mina Sundadanio axelrodi ...alla har fått Oodinium!
              Precis hällt i Oodinol, dock så verkar fiskarna inte gilla det då dom nu står och snappar luft uppe vid ytan!

              Hittade också bara 2 Red Crystal räkor som jag fångade upp, då ryggradslösa djur inte tål Kopparsulfatet i medicinen.

              Problemet tror jag är "Red Moor" roten som är täckt av mögel-slem, färgar också vattnet gråsvart, jag har bytt vatten ca 25 %
              3 ggr sista veckan, men är grått igen nästa dag, verkar inte som om räkorna gillar det heller!
              Har dock inte sett några problem med fiskarna som verkat pigga och friska tills jag såg några "mjöl" fläckar på fenorna på ett par
              igår kväll, och idag är alltså alla täckta!
              Får se hur det går!

              Thaifighter

              ps det andra Nanokaret med Boraras uropthalmoides är fortfarande OK och har klarnat dom sista dagarna, dock fortfarande slem på rötterna fast det har nu mörknat i färgen.
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Tråkigt att höra, men roten är inte den skyldiga. Detta slemmet kommer i princip alltid på dessa rötter i början. Kollar du forumet finns det en jäklens massa trådar om just detta.
                Oodinium har nog fiskarna haft med sig redan från affären tyvärr, och det är sådant som ibland händer...
                Jag skulle tippa på att karet är ganska hårt belastat nu med medicineringen, så bra ytcirkulation för att få ner mer syre till fiskarna är nog inte fel. Skulle även några räkor dö belastar det karet ännu mer, och det är bra att du har ögonen öppna för förändringar de närmsta dagarna.
                Jag ska hämta mina 70 Sundadanio i morgon.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Hittade precis en föruttnad räka i karet som varit död ett tag!
                  En av Sundadanio hanarna är också döende!
                  Måste tyvärr sticka till jobbet nu, men räknar kallt med att alla är döda ikväll när jag kommer hem!

                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Jag igen...
                    Som jag befarade så dog all mina Sundadanio axelrodi!
                    Tror att jag överdoserade Oodinol, dom hade bara en stor flaska i affären och den hade ingen dropp-pipett.
                    Mätglaset dessutom bara märkt med streck vart 5 ml, doseringen var 10 ml per 100 L, och eftersom mitt akvarium
                    är bara på 33 L så jag fick chansa och ta ett ögonmått på ca 3 ml, fick förmodligen en eller två droppar för
                    stark dos!
                    Även mina 4 Red Crystal räkor som jag hade i det karet dog, två innan medicineringen och dom andra två
                    efter att jag tagit upp dom i en skål innan jag medicinerade.
                    Idag tömde jag akvariet och det var helt täckt av mögelslem både på "Red Moor" roten och sidorna och växterna i karet,
                    luktade dessutom inte så bra!
                    Slängde omedelbart roten, tvättade sen sanden både länge och väl, skrubbade mina andra mangrove rötter och
                    gnuggade växterna så väl det gick, och har nu planterat om akvariet på nytt och hällt i nytt vatten.
                    I mitt andra Nanokar på 30 L ser det lite bättre ut, fortfarande slem på "Red Moor" roten, men det har mörknat till färgen
                    och sen har det börjat dyka upp små Posthorns snäckor som har börjat mumsa i sej slemmet på växterna, dock har jag bara sett 2 av mina Black Crystal räkor idag dessutom en död imorse, den fjärde och siste förmodligen också död!
                    Mina Boraras uropthalmoides som går i detta kar ser dock fortfarande friska ut, trots att vattnet är grått och det sitter en del slem bl.a. i java mossan.
                    Byter vatten 25 % var 3 dje dag, blir det inte bättre om några dar så tar jag upp fiskarna och släpper i dom i andra karet, och rengör även detta kar.

                    Thaifighter
                    Senast redigerad av Thaifighter; 22 October 2011, 19:12.
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Hej!

                      Jag är nu åter på jakt efter nya mini-fiskar till mitt 33 L Nano kar.
                      Jag hade tänkt ha Sundadanios, men efter att mina dött av sjukdom
                      så vågar jag inte köpa nya i samma affär!
                      Nån som vet om det finns nån annan affär i Skåne/ Halland som säljer dessa?

                      Efter att ha surfar runt på nätet så hittade jag bilder på dom här små "sötnosarna"!

                      Dvärg Glas-Tetror som bara blir 1-2 cm, nån som sett dom i någon affär än i Sverige?

                      Finns även en annan ny art Gul Dvärg Glas-Tetra:


                      Thaifighter
                      Senast redigerad av Thaifighter; 27 October 2011, 09:40.
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Liknande den tetran har jag bara sett en enda gång, och det var på en mässa i Hannover i Tyskland som tetran kallades Peruansk glastetra. Sedadn om det är samma art vet jag inte, och jag har hållt ögonen öppna sedan dess men aldrig sett dem mer, tyvärr...
                        Annars har grossisten inne både gröna Sundanio och VF blå, och jag tror det är Imazo som har dem. De är i karantän än så länge, men bör släppas ganska snart.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Thaifighter
                          • August 2006
                          • 420

                          #13
                          Det är säkert samma art av glastetra då det är Glaser i Tyskland som importerat dom.

                          Mitt lilla nanokar 31 L har klarnat betydligt sen jag började med CO2, och dom två
                          sista överlevande Black Crystal räkorna har nu vaknat till liv och går och betar för fullt
                          av gröna tråd/slem alger som börjat dyka upp på bladen närmast belysningen!

                          Tänker åka in till Helsingborg imorgon och kolla om Evahs Djurcenter och Djur-riket
                          eventuellt har fler räkor som kan hjälpa till med att hålla algerna tillbaka.

                          Thaifighter
                          Alla mina fisk-video på Youtube!
                          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Hej,igen!

                            Tillbaka från en liten tur in till Helsingborg.
                            Blev 3 nya "Red Crystal" räkor inköpta hos Arken Zoo/Djur-riket a 29 kr st.
                            Köpte sen ytterliggare 6 st "Mandarin" räkor hos Evah för 55 kr st, fast när jag kom hem så var dom 7 st!
                            Flera honor dessutom "dräktiga"!
                            Upptäckte sen att jag hade ytterliggare en "Black Crystal" i mitt 31 L Nano kar, så dom var 3 st och
                            fick utökning med dom 3 nya "Red Crystal" idag.

                            En liten fråga bara!
                            Vilken art hör "Mandarin" räkorna till?
                            Är dom bara en lite svagare färgvariant av "Red Cherry"?

                            Thaifighter
                            Senast redigerad av Thaifighter; 30 October 2011, 09:41.
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • Thaifighter
                              • August 2006
                              • 420

                              #15
                              Ursprungligen postat av Thaifighter
                              Hej,igen!

                              Tillbaka från en liten tur in till Helsingborg.
                              Blev 3 nya "Red Crystal" räkor inköpta hos Arken Zoo/Djur-riket a 29 kr st.
                              Köpte sen ytterliggare 6 st "Mandarin" räkor hos Evah för 55 kr st, fast när jag kom hem så var dom 7 st!
                              Flera honor dessutom "dräktiga"!
                              Upptäckte sen att jag hade ytterliggare en "Black Crystal" i mitt 31 L Nano kar, så dom var 3 st och
                              fick utökning med dom 3 nya "Red Crystal" idag.

                              En liten fråga bara!
                              Vilken art hör "Mandarin" räkorna till?
                              Är dom bara en lite svagare färgvariant av "Red Cherry"?

                              Thaifighter
                              För att svara på min egen fråga så fick jag precis reda på att räkorna tillhör arten Caridina cf propinqua.
                              Ynglen behöver dock saltvatten för att klara sej precis som Amano räkorna!

                              Thaifighter
                              Alla mina fisk-video på Youtube!
                              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                              Kommentar

                              Arbetssätt...