hur mycket växter äter praktbotior? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    hur mycket växter äter praktbotior? :)

    Vi har nu haft ett problem rätt länge som jag aldrig insåg förräns de va försent vad det var..

    Sniglar, förstod inte att de var dom som åt upp våra växter så de flöt till ytan..


    Sniglarna var min flickväns ide, likaså de 2 praktbotiorna vi köpt för några dagar sen som skulle äta upp sniglarna..

    När jag nu själv läst om dem så ser jag att de också äter på växter, är därför inte särskilt sugen på o köpa en massa nya växter o plantera i akvariet..

    Men hur mycket växter äter dom? dom "funkar" kanske o ha ändå i ett akvarium med växter men man får räkna med lite spill?

    För som de är idag så i Måndags plantera vi c:a 40 strån långt gräs, typ 15cm långa... Idag ligger c:a 7 vid vattenytan, börjar bli rätt så irriterande :P..

    (akvariet är 180l stort, eller litet ^^)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har haft botior ett felrtal gånger utan att de käkar på växterna. Däremot skulle jag kunna tänka mig att gräset som inte tar sig är ett ljus och gödningsproblem...välj växter som klarar sig i lite sämre ljusmängd som tex Cryptocoryne, Vallisneria osv så löser ni problemet från grunden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Trelleborg
      • May 2011
      • 45

      #3
      Är rätt säker på att de är Vallisneria som vi köpte senast, de som jag beskrev som "långt gräs"..

      Och jag gillar dom faktiskt rätt mycket, men som sagt, de blir uppätna, de tuggas av c:a 1cm från botten så de står lite "taggar" kvar, det är allt.. :/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, men jag tror ändå inte på att det är botiorna som käkar av dem utan det är något annat som orsakar de problemen...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Trelleborg
          • May 2011
          • 45

          #5
          Skönt att du säger det

          Jag tror också de är sniglarna o började titta runt på botten i akvariet, vi har rätt många tomma skal liggandes nu så botiorna gör det vi vill iallafall ^^

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Vad är det för sniglar ni har/hade i karet då??
            Finns ju en hel del av dom så namn är kul att veta.

            Finns det något annat i karet än sniglar och Botior??
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            Arbetssätt...