ingen värmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    ingen värmare

    Kan man ha akvarium utan värme om man har enbart guldfisk/slöjstjärt däri.
    Finns det isåfall ännu fler fiskar man kan ha utan värme (rumstempererat)
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja, det brukar ju bli upp mot 20-22°c i ett akvarium. I det kan du ha många fiskar. Slöjstjärt, guppy, molly, svärdbärare, neontetra mm.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Jag har 200l akvarium helt utan värmare, och ändå pendlar vattentemperaturen mellan 26-28 grader. Dels har jag ganska så varmt i lägenheten, dels värmer lysrampen en hel del. Guldfiskar klarar sig bra i temperaturer 20-24 grader, och förmodligen kallare än så eftersom många klarar av att gå i dammar.

      Vad man skall passa sig för är stora växlingar i temperaturen. I Naturen bildar vattnet en så stor massa att väderomslag inte påverkar vattentemperaturen så mycket. Men ett litet akvarium kan påverkas tiatals grader om det får stå i draget från ett öppet fönster en frostnatt.

      Swetrot

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Jag har ingen värmare i mitt akvarie där jag har slöjstjärtar, guppy & neontetra. temperaturen håller sig mellan 24-26 grader.

        Mvh Denise
        Denise

        Kommentar

        • råttan
          • April 2003
          • 98

          #5
          På natten måste väll temperaturen sjunka eftersom lampan inte är igång och värmer... Men jag har slöjstjärtar utan värme.
          Johan Lundin
          http://www.ratthjalpen.se

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Jag har ingen värmare till min Malawiciklider och ändå ligger tempen på 25-27°. Akvariet är på 450 liter och temperaturen sjunker inte så mycket på natten. Däremot tror jag att jag blir tvungen att sätta i värmare till vintern då innetemperaturen inte är så hög.
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av zoll
              Kan man ha akvarium utan värme om man har enbart guldfisk/slöjstjärt däri.
              Finns det isåfall ännu fler fiskar man kan ha utan värme (rumstempererat)
              Jag har snäcklekare, regnbågar, neoner, och platy. Ingen värmare, 160 liters akvarium, temperatur som lägst 21C, som högst 27C (jag har en max/min termometer). Normalt ligger tempen på 23 på natten och 25 på dagen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...