Silverhaj med mindre fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Silverhaj med mindre fiskar

    Hallå!
    Jag ska snart sarta upp ett 500 liters kar och har du tänkt att ha ett par silverhajar, men frågan är hur många ? hade tänkt mig 4-5 st, blir det bra tro ? Sen är jag även inne på ett gäng mindre fiskar, vet att silverhajen är snäll men äter den mindre fiskar när den växer sig stor sen ?
    Tack i förväg!
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    Haft silverhajar som ätit upp fullvuxna svärdbärare

    Kommentar

    • doktorn
      • February 2009
      • 109

      #3
      Innan jag gick över till Malawi så hade jag 5st silverhajar i mitt 375L. Där i kombination med eldstjärt, black Molly etc. Silverhajarna åt sällan yngel.
      Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


      Kommentar

      • doktorn
        • February 2009
        • 109

        #4
        Ursprungligen postat av Berserken
        Haft silverhajar som ätit upp fullvuxna svärdbärare
        Wow, hur stora silverhajar hade du egentligen.
        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


        Kommentar

        • SoffanB
          • March 2011
          • 156

          #5
          okej, lite olika svar här, de minsta fiskarna jag har funderat på är någon sorts barb och sedan trådfensregnbågar, skulle det gå tro ?

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Ursprungligen postat av doktorn
            Wow, hur stora silverhajar hade du egentligen.
            Ca 20-25 cm

            Kommentar

            • doktorn
              • February 2009
              • 109

              #7
              Mina rörde inte ens tetror, men andra har problem med dem. Det finns nog inget facit. Mina kanske bara var skenheliga.
              Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Ursprungligen postat av Berserken
                Ca 20-25 cm
                och de fick i sig 15cm stora svärdbärare.... den har helt fel kroppsbyggnad för att äta så pass stora fiskar, rovfiskar kan ta regält stora fiskar men de har också stora huvuden och munnar men det har inte silverhajen!
                Senast redigerad av åheim; 22 August 2011, 00:14.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hmm, silverhajen är ingen utpräglad rovfisk. Klart den kan ta yngel, men vuxna svärdbärare? Njaa, säker på att du inte menar paroonhaj eller hajmal (eller silverhajsmal, som ibland kallas sydamerikansk silverhaj, om jag minns rätt)? Silverhajen har alldeles för liten mun för att ta så stora fiskar som svärdbärare, och är för fredlig för att ge sig på andra fiskar i andra syften. Silverhajen har en (liten) mun som väl mest duger till att plocka på olika ytor. Silverhajen är väl släkt med eldstjärten och regnbågshajen, som heller inte är några utpräglade rovfiskar, men den är fredligare än dessa. Silverhajen är en stimfisk, så 4-6 känns som minimum.

                  Men för att vara på den säkra sidan kanske man ska undvika de allra minsta fiskarna, men barber och lite större tetror ska nog inte vara några problem.
                  Senast redigerad av Shepard; 22 August 2011, 03:57.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    En av mina silverhajar som är ca 10 cm klämde i sig ett 3 cm silvermollyyngel. Det blev trubbel efterssom den inte kunde svälja hela fisken. Så den simmade omkring nästan en hel dag med fenan utstickandes ur munnen. Jag fiskade upp den och försökte få fatt på fenan för att dra ut ynglet, men då hade den åkt in så mycket så det gick inte. Jag anar att just den fisken tar det lugnt med yngel ett tag.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Jag har silverhajar men den stora(ca 30 cm)som gick bort i höstas såg jag aldrig ta några fiskar förutom om det kom en död flytandes förbi och i det karet fanns både guppy, tetror och danior i.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • SoffanB
                        • March 2011
                        • 156

                        #12
                        Tack för alla svar det låter som att det blir ett gäng silverhajar
                        Animaniac, hur många tycker du att jag ska ha i karet ? det är på 540 liter och dom blir ju rätt så stora så jag vill inte att det ska bli för trångt...

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av SoffanB
                          Tack för alla svar det låter som att det blir ett gäng silverhajar
                          Animaniac, hur många tycker du att jag ska ha i karet ? det är på 540 liter och dom blir ju rätt så stora så jag vill inte att det ska bli för trångt...
                          Du kan ju börja med 6 små, tror inte det blir så stor skillnad med 4 eller 6 i det karet.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • SoffanB
                            • March 2011
                            • 156

                            #14
                            Okej, tack Kommer få karet inom en månad sen så ska det igång så det tar ett litet tag innan det blir fiskar menmen

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av SoffanB
                              Okej, tack Kommer få karet inom en månad sen så ska det igång så det tar ett litet tag innan det blir fiskar menmen
                              Tja, den som väntar på nå´t gott... Väntar ALLTID för länge
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...