Är Kuhlii-ålar skumbobyggare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VeoliaOfScania
    • July 2011
    • 48

    Är Kuhlii-ålar skumbobyggare?

    Först skyllde jag boet för att vara kampfiskens, men har nu upptäckt att det är ålarna som gjort det
    Någon mer som varit med om något sådant?

    Det hör till saken att dem är något för små/unga enligt mig för att vara herr och fru ål

    MVH

    Veolia de Scania
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det ett skumbo i karet och du har en kampfisk i karet är det med största sannolikhet han som är den skyldiga. Kuhliiålar bygger mig veterligt inga skumbo.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VeoliaOfScania
      • July 2011
      • 48

      #3
      De här gör det uppenbarligen

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vad jag vet så lägger kuhlii gärna äggen bland flytväxter, men kan nog även göra det på botten. Jag har ett 10-tal kuhlii, och flera av honorna är romstinna, men några skumbon har jag inte sett. De håller hela tiden till på botten. Det finns en här på zoonen som har fått yngel av kuhlii, finns nå´n tråd om det, och hon skrev inget om skumbon vad jag minns.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag tror det är kampfisken som byggt skumbo och ålarna kanske kollar in om där är något ätbart däri...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • VeoliaOfScania
            • July 2011
            • 48

            #6
            Ålarna är konstant vid ytan - jättekonstigt, Jag trodde knappt på det själv, men faktum är att kampfisken inte kommer åt att bygga där - inte när de är där i alla fall.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Troligast är nog att dina kuhliiålar, som av något mirakel, har muterats och börjat bygga skumbon. Kan vara så att de evolverats för att anpassa sin förökning i ett akvarium.

              Kommentar

              • VeoliaOfScania
                • July 2011
                • 48

                #8
                Jag kunde till och med fånga en med bara handen, märkligt

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av Iqaluk
                  *skrattar

                  Du menar alltså att de tror att dem är kampfiskar bara för att dem umgås med en, lägg av! Är du evolutionist, eller?

                  Det måste ha en naturlig förklaring, ålarna vet man inte så mycket om på grund av deras sedvanliga skugghet

                  Jag har sett hennes ålar, jag har sett dem bygga det där skummet, tillsammans och de är inte ett dugg skygga
                  Jag var inte seriös om det inte framgick. Vi har, som sagt, en som odlat kuhliiålar här på forumet och där sågs inga skumbon till. Hon hade inte heller några kampfiskar i sitt akvarium. Tillfällighet? Skulle inte tro det.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det är inte alls omöjligt att dina kuhlii-ålar byggt skumbo. Det finns ganska få lekrapporter, och de är ganska motsägelsefulla. Till saken hör att det verkar finnas ganska många olika arter och troligen leker olika arter inte nödvändigtvis på samma sätt. Det vore intressant att få se bilder på fiskarna som (kanske) lekt - fast jag vet att de inte är särskilt lättfotograferade. Det behövs bilder rakt från sidan - hela fisken - samt gärna detaljbilder på huvud, stjärtfena och bröstfenor. Bröstfenornas form är ofta en könsskillnad. Bilderna behövs för att försöka artbestämma dem. Skulle någon dö: frys den och kontakta mig.

                    Kommentar

                    • VeoliaOfScania
                      • July 2011
                      • 48

                      #11
                      Faktum är att jag har tagit en väldigt bra bild. Min mobilkamera är fantastiskt bra på att ta bilder på det akvariet.
                      Jag kan maila bilden till dig.

                      Kampfisken bygger nog bo också samtidigt. Han har lagt bubblor i en annan hörna och försvarar dem, men inte ålarnas bo
                      Han till och med bet mig, hehe

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        jag har email erik punkt ahlander at telia punkt com

                        Kommentar

                        • VeoliaOfScania
                          • July 2011
                          • 48

                          #13
                          Skickat, skickade min mailadress i ett PM

                          Kommentar

                          • malfunkshun
                            • September 2008
                            • 394

                            #14
                            Jag har lyckats odla kuhli (Pangio kuhlii).



                            Nu vet jag inte om jag haft tur eller inte, men det tog 2 år. Tror inte jag kommer göra om det pga. tidsbrist och andra projekt.

                            Kommentar

                            • VeoliaOfScania
                              • July 2011
                              • 48

                              #15
                              Blev dem sociala eller lika skygga som alla andra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...