Sawbwa resplendens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Sawbwa resplendens

    Bläddrade i senaste numret av Tropical Fish Hobbyist, och såg en reklambild om prenumeration av tidningen, som var tagen av Takashi Amano, och på den visas ett stim av nå´n tetra (antar jag, kan ju vara en rasbora också), som uppenbarligen, enligt bilden heter Sawbwa resplendens. Den ser gråblå ut, med rött huvud, och röda fläckar på undre och övre stjärtfensloben. Den ser fin ut, nå´n som vet nå´t om den, och om den finns att få tag på i Sverige?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om den är vanlig vet jag inte - men visst har jag sett den i sverige
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Välkommen ner till Halmstad, den finns att köpa hos Åled.
      Finns även en artikel i Practical Fishkeeping.
      http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=3670

      D
      et är ingen tetra utan en rasbora
      Senast redigerad av Guy Palm; 02 August 2011, 18:42.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Det är hanen som är snygg honan är bara brun.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Du hittar foton på såväl hanen som honan på denna sida http://www.seriouslyfish.com/profile.php?id=991
          Det är för övrigt azur som tagit fotona och han är även en av dom som gjort artbestämningen (tror jag i alla fall)
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 August 2011, 21:00.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Inte jättevanlig men förekommer då och då. Udda och snygg firre, har stått på önskelistan i många år - fast har liksom blivit uppskjutet hela tiden. Brukar vara grå och trista om man ser dem i butiken, men de färgar ut fint i ditt eget akvarium.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Idag såg jag ett litet gäng i "min" butik, såg i alla fall ut att vara den, de var gråblå med rödorange huvud, och rödorange spetsar i stjärtfenan. Han hade fått in dem som dvärgrasbora, vilket han tyckte verkade ganska så osannolikt att det skulle stämma. Jag nämnde att jag sett den i en tidning, så han bad mig kolla upp namnet på den, och så kom jag att tänka på den här tråden
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Mycket trevlig fisk. Hanarna är snygga, de blir lysande ljusblå som den blå randen hos neontetra när de är fullt utfärgade. Det kan vara svårt att få tag i bägge könen: när jag sett den till försäljning har det alltid varit perfekt sorterat, dvs antingen bara hanar eller bara honor, och ungfiskar och honor ser likadana ut så det tar ett tag till man vet vad man har. Ska man odla den skulle jag tippa man bör göra som med zebrafisk, dvs hålla isär könen, mata upp dem, och sen släppa ihop dem i ett lekakvarium med nån form av skydd för äggen.
                Det är en kallvattenfisk, överlever förmodligen ned till fryspunkten, och den föredrar den typ av vatten man får med lite kalk i inredningen (pH 7.5 sisådär) men verkar inte kinkig.
                Senast redigerad av Azur; 11 June 2012, 09:09.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #9
                  Har odlat den. Fiskarna fäste äggen i flytväxter som jag sedan flyttade till ett eget akvarie. Rätt långa yngel men med mycket små munnar, kräver infusorier. Gillar INTE lågt ph.

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Jag har faktiskt själv sett och fångat dom i det vilda, då dom är vanliga i Lake Inlé i Myanmar/Burma.
                    Fina små fiskar, som sagt kan det vara svårt att få tag på bägge könen.
                    Åled i Halmstad brukar ha en del inne, köpte där för några år sen, men alla färgade ut till hanar även dom som var helt färglösa vid inköpet!

                    Thaifighter

                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    Arbetssätt...