Guldfiskägg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Guldfiskägg.

    Hej!

    Mina guldfiskar leker i dammen! Jag visste inte om det blev några ägg eller inte så jag tog ett glas och sög upp vatten där de precis hade varit, och där låg några små gula ägg!

    Nu är guldidar och zebrafiskar där och plockar för fullt så jag tror inte det blir några överlevare.

    Vad är det för kläckningstid på guldfiskägg?

    Jag har sparat de ägg som jag fick tag på. Om de är befruktade vore det roligt att att försöka föda upp dem.
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Har för mig att det är bara några dagar. Här är en bra länk till andra detaljer som kanske är viktiga. Osäker på ifall just 21 graders vattentemp, tvagning i åldrat vatten och sådant är jätteviktigt, men varför skulle du chansa ifall du vill se resultat

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Tack!

      Kommentar

      • Skruttapan
        • January 2011
        • 116

        #4
        Det är skitkul att se dem växa upp, har du brist på plats så köp en extra luftpump och förvara dom i en hink eller liknande innan dom är stora nog för att kunna klara sig . Har själv fött upp en laddning guldfisk, det gick lite för bra... tillslut hittade jag hem till dom alla men det var inte lätt.

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Inga guldfiskyngel har dykt upp än. De var kanske inte befruktade?
          Däremot har det kläckts rätt många zebrafiskyngel som tydligen fanns i de växter som jag tog med.:-)

          Kommentar

          • Skruttapan
            • January 2011
            • 116

            #6
            Du ser inga "klara" ägg? dom vita är obefruktade

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Haha!
              Jag tror jag har fattat fel!
              Kanske finns det guldfiskyngel iallafall som kläckts.

              Nu finns i burken lätt blåskimrande aktiva yngel ( zebrafisk?)
              och mattbeiga ganska stillsamma yngel ( guldfisk?)

              Båda sorter är ännu väldigt små. De äter artemia men bara några få åt gången.

              Dessutom finns nya yngel som är så små att de inte kan äta nykläckt artemia ännu. (zebrafisk?)

              Kommentar

              • Merza
                • March 2009
                • 57

                #8
                Grattis

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Nu har ynglen blivit 1,5 - 2 cm. Saker börjar hända med färgerna!
                  De flesta är beigegrå med mer eller mindre mörk rygg, men nyss blev några först flammiga och har nu tappat all färg.
                  De ser genomskinligt gulbleka ut, med lite mörkare fläckar på huvudet. Jag antar att det är början till röd färg.

                  Nu undrar jag:
                  Vilka färger kan man förvänta sig?
                  Hur många kommer att bli röda? (Alla inblandade föräldraguldfiskar är röda, några med vita fenor.)

                  Kommentar

                  • Skruttapan
                    • January 2011
                    • 116

                    #10
                    Ursprungligen postat av AnnikaW
                    Nu har ynglen blivit 1,5 - 2 cm. Saker börjar hända med färgerna!
                    De flesta är beigegrå med mer eller mindre mörk rygg, men nyss blev några först flammiga och har nu tappat all färg.
                    De ser genomskinligt gulbleka ut, med lite mörkare fläckar på huvudet. Jag antar att det är början till röd färg.

                    Nu undrar jag:
                    Vilka färger kan man förvänta sig?
                    Hur många kommer att bli röda? (Alla inblandade föräldraguldfiskar är röda, några med vita fenor.)
                    Nästan alla yngel av guldfiskarna som jag ahde ändrade färg men det tog tid för vissa. Vet inte vad det kan bero på men några kunde gå med sin brun/grå/gröna färg bra länge för att sen ändra färgen helt på ett par veckor.
                    Dom mindre missformade ändrar dock inte färg, inte dom jag gav till min bror men dom är också mycket mycket mindre än dom andra om det kan spela in.

                    Kommentar

                    • AnnikaW
                      • August 2003
                      • 343

                      #11
                      Tack för ditt svar!

                      Kommentar

                      • AnnikaW
                        • August 2003
                        • 343

                        #12
                        Här är en bild på guldfiskarna som kläcktes i mitten av augusti.
                        Nästan alla har blivit någon nyans av gul eller orange, några med mycket vitt också.
                        (Zebrafiskarna har blivit nästan vuxna)
                        Jag kan ju inte ha kvar alla dessa, finns det en marknad för att sälja dem tror ni?


                        Kommentar

                        • Skruttapan
                          • January 2011
                          • 116

                          #13
                          Absolut!, hör runt med fler zoobutiker men många vill nog ha närmare våren men det går nog att få ut några .

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...