Funderingar på en damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av icehacker
    Jag har mätt lite mer exakt nu och själva altanen är 8.75m bred och jag har 7 meter till tomtgränsen.

    Så har jag lagt ut lite snöre och funderat på antingen en halvböna eller en halvcirkel. Kanske 5-6m bred och 3-4m utåt.

    Så om man råkar glömma av det där med tgrävreglerna lite och tar en första sektin med 35cm, en tredje på 70 och en sista i smyg på 100. Skulle det komma någon mätgubbe kan man ju alltid slänga i lite sten i det djupaste hålet en sväng.

    Frågan är då hur jag räknar ut hur stort det måste vara för att det ska bli önskat antal liter.

    Koi vill väl gärna ha en 5-6000 liter eller?
    Jag tycker nog att dammen skall vara minst på 10.000 liter för koi. Min damm hemma är nästan på 10.000 liter och den tycker jag är för liten för koi.

    Sedan är ju inte reglerna till för mätgubbarnas skull utan för risken att barn skall drunkna. Jag tycker att din damm verkar ligga ut mot gatan och det tycker jag verkar lite väl farligt.
    Dammen hemma ligger långt in på tomten och är inte synlig utåt så här är jag inte speciellt orolig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Dammen hemma ligger långt in på tomten och är inte synlig utåt så här är jag inte speciellt orolig
      Om det inte är Zoopetvästträff i trädgården...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Om det inte är Zoopetvästträff i trädgården...
        Och dom ungarna som kommer då behöver man definitivt ha koll på
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • noisy
          • October 2006
          • 338

          #19
          Varför inte hägna in dammen, och ha antingen någon klätterväxt på inhägnaden eller hägna in ett större område.
          Borde inte bli alltför kostsamt i sammanhanget (tror jag) speciellt inte om det eliminerar drunkningsrisken.

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #20
            hägna in det med tex höns nät sen låter du humle växa där så ska du se att hela staketet är täckt och det blir en mur av humle
            Bifogade filer
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #21
              Är inte poängen med en dam att man skall kunna sitta brevi ock kolla på den skall man då hängna in den behöver man nog hängna in ett rätt stort område och då helst med något som inte blir en mur.


              Kjell du får sjoa till när det är dags för restaureirng av damen så får jag hugga i och hjälpa till.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Freke
                • December 2006
                • 159

                #22
                lag på det om det är djupare än 1m. Tråkigt att håva småbarn ur dammen/poolen
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Är inte poängen med en dam att man skall kunna sitta brevi ock kolla på den skall man då hängna in den behöver man nog hängna in ett rätt stort område och då helst med något som inte blir en mur.
                  Nej damer bör man ju inte hägna in
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nej damer bör man ju inte hägna in
                    hahaha bra där kjell
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #25
                      Offtopic hær kænner jag :P
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #26
                        Nu lutar ju det området dær jag tænker græva dammen så antar att man borde kunna fixa som ett trappsteg øverst dær man kanske har ett litet vattenfall och sen så kør men på med en vall nertill.

                        Har æven grunnat lite på om man skulle ha som en liten sluttande bæck från ena kortsidan på altanen och sen ner och fram i dammen, så køra på med massa sten runt.

                        Har fortfarande lite svårt att rækna ut hur man ska græva før att få ut ønskat antal liter också men får væl kolla runt efter det.
                        Senast redigerad av icehacker; 05 July 2011, 08:49.
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...