Funderingar på en damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Funderingar på en damm

    Jag har blivit väldigt sugen på att gräva en damm hemma på tomten. Det är inte så mycket plats och så är det ju i ett villaområde så tänkte höra med folket här om vad ni tror.

    Bifogar lite bilder på där som jag hade funderat på att gräva dammen. Det är ca 8m brett (alltså själva altanen) och så är det kanske 5-6 meter ner till tomtgränsen, dessutom så sluttar det en aning neråt.

    Jag hade ju gärna velat ha en lite större damm och så med något vattenfall över och så koi i den sen.
    Är lite osäker på hur djupt man får gräva dammar på tomter så men det hade ju vart fint om man kunde få det så djupt att de kan övervintra, annars kan jag ju alltid sätta upp ett viterakvarie i garaget kanske?

    Så vad tror ni om detta och har ni några bra tips och/-eller inspiration? :P


    Klicka på bilden för större version

Namn: damm 002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 373,6 KB
ID: 2182373Klicka på bilden för större version

Namn: damm 001.JPG
Visningar: 1
Storlek: 338,5 KB
ID: 2182374
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #2
    ingen?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Någon som kan tips om ett bra dammforum då?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Kolla här http://koigalen.egetforum.se/
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Reglerna för hur djupt man får gräva utan tillstånd varierar mellan kommunerna så kolla med din kommun.
          Oftast är det dock som så att man får gräva minimalt om inte det grävda området är inhägnat eller på något annat sätt otillgängligt för barn.

          Koi är betydligt känsligare än t.ex. guldfisk och jag skulle nog rekommendera att man tar in dom på vintern. I min damm som är drygt 1 meter djup så funkar det inte med koi utomhus på vintern.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 June 2011, 14:58.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Försökte regga mig där men fick alltid fel svar på den där ekvationen man ska svara på :S
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Reglerna för hur djupt man får gräva utan tillstånd varierar mellan kommunerna så kolla med din kommun.
              Oftast är det dock som så att man får gräva minimalt om inte det grävda området är inhägnat eller på något annat sätt otillgängligt för barn.
              Dom sa att man fick gräva 50cm men antar att det är är då på djupet, om man sen har lite kant eller vall så borde det väl gå att ha lika mycket till kanske(?)
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                En meters vattendjup räcker definitivt inte för att hålla koi utomhus året runt. Skulle tro att du måste ner mot 2 meter.

                Kan tipsa dig om att besöka Nols Ciklidhobby för Knet som har affären har några rejäla koidammar vid sitt hem så han är rätt så insatt i dammar och koi
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  En meters vattendjup räcker definitivt inte för att hålla koi utomhus året runt. Skulle tro att du måste ner mot 2 meter.

                  Kan tipsa dig om att besöka Nols Ciklidhobby för Knet som har affären har några rejäla koidammar vid sitt hem så han är rätt så insatt i dammar och koi
                  Jo jag brukar åka ner till Kent så ofta jag kan men då har det vart för andra fiskars skull. Vet att han har en gedigen skara med dammar och jätte-koi med där.

                  Men då hade det kanske gått sålänge man tar in koiarna på vintervila i garaget eller något?
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    om detta blir verklighet ska det bli trevligt att följa
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av icehacker
                      Jo jag brukar åka ner till Kent så ofta jag kan men då har det vart för andra fiskars skull. Vet att han har en gedigen skara med dammar och jätte-koi med där.

                      Men då hade det kanske gått sålänge man tar in koiarna på vintervila i garaget eller något?
                      Ja det bästa är att ta in dom på vintern i en bassäng i garaget under vintern
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Iqaluk
                        Hur är det om man har (gott om) katter i området? Hur funkar det med dam då?
                        ja bara inte damen är allergisk mot katter så är det säkert inga problem
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 June 2011, 19:12.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Jag har haft en damm i trädgården i 20 år och en gång har det hänt att en katt har lyckats fånga några fiskar i dammen (i samband med leken då guldfisken går upp på grunt vatten). Rent allmänt är det i så fall en något större risk med rovfåglar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Jag har mätt lite mer exakt nu och själva altanen är 8.75m bred och jag har 7 meter till tomtgränsen.

                            Så har jag lagt ut lite snöre och funderat på antingen en halvböna eller en halvcirkel. Kanske 5-6m bred och 3-4m utåt.

                            Så om man råkar glömma av det där med tgrävreglerna lite och tar en första sektin med 35cm, en tredje på 70 och en sista i smyg på 100. Skulle det komma någon mätgubbe kan man ju alltid slänga i lite sten i det djupaste hålet en sväng.

                            Frågan är då hur jag räknar ut hur stort det måste vara för att det ska bli önskat antal liter.

                            Koi vill väl gärna ha en 5-6000 liter eller?
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Iqaluk
                              Har gott om kråkor (råkor och kajor) här och bor ganska nära landet och skogen samtidigt (Dalby,1 mil från Lund)

                              Intressant att veta i alla fall, även om planerna inte nått dit ännu.
                              Fiskmåsar och i än högre grad hägrar skall man var orolig för
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...