Zebrafisk i dammen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Zebrafisk i dammen!

    Hej!

    Jag satte igår ut tio zebrafiskar i dammen. De stormtrivs!
    De stimmar fint och ser jättetrevliga ut.
    I morgonsolen idag, for de omkring som galningar och lekte i alla blomkrukorna.
    Jag vet ju inte om några ägg blev lagda idag, men det blir det nog såsmåningom iallafall.

    Undrar om det finns överlevnadschanser för yngel? Vad kul i så fall.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Räkna med att dom lekte - det gör zebrafisk varje dag vid de rätta förhållandena. Räkna också med att de försöker äta upp sina ägg om de kan. Och att alla andra damminnevånare gör det om de kan. Och jag undrar om yngel klarar kalla nätter. Berätta gärna mer om dammen, vad annat som finns däri och tempvariationer. Kardinalfiskar (inte tetrorna) kanske vore bättre med tanke på temperaturen. Något att fundera på kanske....

    Lycka till!
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Hej!
      Dammen är ny för denna våren och är ännu vad jag skulle kalla ett projekt.
      Anledningen till försöket med zebrafisk är att jag läst positiva rapporter från andra som haft såna i utedamm.
      (Ett akvarium finns dock att tillgå om temperaturen inte räcker eller om de signalerar att inte må bra.)
      I dammen finns för övrigt fem små guldfiskar som bara gömmer sig ännu, och ett oändligt antal dafnier.
      Temperaturen just nu är 19 på natten och 21 på dagen. Innan det här fina vädret började var det runt 16 grader.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ja temperaturen tycks OK. Massor av dafnier låter jättebra eftersom det betyder att det också finns massor av dafnia-babies då. Det zebrafiskynglen äter från början är dock mycket mindre men det borde också finnas rent naturligt. Storlek/volym på dammen? Belägen i västra Götaland?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Storleken är nog knappt 3000 liter och drygt 1 meter djup i en djuphåla.
          Jag är nöjd med att temperaturen är såpass lika morgon som kväll.
          Den är 368X187 cm, rektangulär, med flera olika djup.
          I tråden "Nu startar bygget av min damm" finns bygget av dammen på foto.
          Nu har den dessutom fått sina sittkanter av trä som inte finns med ännu på foto.
          Japp, Västra Götaland var det!

          Syftet med denna damm är att försöka skapa så naturlig miljö som möjligt med mängder av smådjur tillsammans med lite fisk.
          Ska försöka plantera in dammsnäcka också. Dessutom kanske ersätta utländsk fisk med svenska småfiskar.
          Växter plockade i sjöar här omkring har jag redan. (plus köpta!)

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag fick in svensk fisk via yngel i min mindre 1-kubik damm för några år sedan. Inget överlevde kommande vinter och de var inte mycket att se på innan dess - eftersom de var alltför snabba. Min damm syftar också till att ha en mer normal flora men det beror också på vad vintrarna ställer till med. Så här långt kan jag konstatera att den senaste "vargavintern" tycks ha knäckt två av fyra näckrosor och verkar ha raderat ut dammsnäckorna kanske totalt. Så enligt min erfarenhet bör fisken förvaras inomhus vintertid och det är nog bättre med fisk man kan studera mer än som snabba skuggor - ehuru svenska. Mest fisknöje har jag haft när jag hade lite större syd-sydamerikanska (argentinska) killis i dammen. Men tanken på kardinalfisk är numera väckt.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Berserken
              • December 2005
              • 472

              #7
              Hadde svärdbärare i vår damm ett år.Och mängder av yngel blev det o snabbt växte de.Enda problemet var när man skulle fånga alla på hösten

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #8
                Tack Erikthur för många bra tips. Ska tänka ett varv till runt detta.
                Men zebrafiskarna är riktigt trevliga. Hoppas att tempen håller sig rimlig denna sommar så de kan vara ute länge.
                Jag har alltid gillat deras enorma energi. Ganska orädda också, som stimmar runt trots att jag tittar på dem.

                Har du kollat Odessabarb? Den ska tydligen också vara en fisk som passar att ha ute under sommaren.

                Berserken: Var det vanliga röda svärdbärare du hade ute? Vilken temperatur var det när du satte ut dem, resp. tog in dem?

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Ursprungligen postat av AnnikaW
                  Tack Erikthur för många bra tips. Ska tänka ett varv till runt detta.
                  Men zebrafiskarna är riktigt trevliga. Hoppas att tempen håller sig rimlig denna sommar så de kan vara ute länge.
                  Jag har alltid gillat deras enorma energi. Ganska orädda också, som stimmar runt trots att jag tittar på dem.

                  Har du kollat Odessabarb? Den ska tydligen också vara en fisk som passar att ha ute under sommaren.

                  Berserken: Var det vanliga röda svärdbärare du hade ute? Vilken temperatur var det när du satte ut dem, resp. tog in dem?
                  Jo det var vanliga röda tror tempen var runt 20 när jag satte ut dem men sen på hösten var nog tempen nere på ca 15-16 grader

                  Kommentar

                  • AnnikaW
                    • August 2003
                    • 343

                    #10
                    Zebrafiskarna leker tydligen både ofta och mycket i dammen.
                    I dammen äts allt omedelbart upp, men när jag tog in vattenhyacint till ett litet akvarium började det duka upp zebrayngel som nu har kläckts i flera omgångar. Jag tog in växterna 31 juli.
                    Jag droppade i Liquifry 1 och de största äter nu artemia, men det finns fortfarande yngel som är helt nya.

                    En damm är en mycket levande miljö har jag upptäckt! Inte bara yngel lever i detta akvarium.
                    Mängder av liv av olika modeller kryllar i vattnet!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...