Nya guldfiskar, sååå rädda.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Nya guldfiskar, sååå rädda.

    Hej!

    Ni som har guldfisk i damm. Hur är det, hur lång tid kan det ta tills de blir "tamare"?
    Nu spenderar de tiden med att gömma sig, och med lite panikstil flytta sig mellan gömställen.

    Jag har försökt att mata dem, men flytande guldfiskpellets är att glömma då de inte lämnar botten.
    Jag lyckades dock få dem att äta lite vanligt flingfoder som ju sjunker.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det beror på hur många fiskar det är, hur hungriga de är (dvs hur mycket annan mat det finns i dammen), hur många gömställen det finns i dammen etc. etc. Det är ett naturligt beteende.
    Om det går mycket folk runt dammen så blir de så klarr rädda, men å andra sidan så lär de sig då också så småningom att människor är ofarliga. Ha en bänk stående vi dammen och sätte dig där och mata (ytterst lite) på exakt samma ställe samma tid på dygnet varje dag. Använd mest flytande foder men även lite sjunkande så att de lär sig att här vankas mat på denna plats och denna tid. Hur stora är dina guldfiskar? Är de små kanske de ännu inte äter pellets?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jag har samma beteende på mina. jag köpte 10 st som är mellan 10-15cm. dom gömmer sig under växterna och har inte ätit något torrfoder ännu, men åandra sidan så finns det nog mycket gryp i dammen som de tar.
      dom har dock blivit mindre rädda sedan jag köpte dom. första veckan såg jag dom inte alls och nu så brukar dom vara framme men när man kommer och ska kolla på dom så gömmer dom sig. det är nog bara att vänta till dom har vant sig ordentligt

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Hej!
        Tack för tipsen!
        Det är ganska små guldfiskar på ca 5 cm, utan fenor.
        Jag köpte en liten pellets-sort som skulle passa dessa fiskar.
        5 stycken. De håller ihop tätt.
        Dammen har riktigt gott om gömställen.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          De behöver bli en bra bit större innan de kommer att hålla sig framme
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ursprungligen postat av AnnikaW
            Hej!
            Tack för tipsen!
            Det är ganska små guldfiskar på ca 5 cm, utan fenor.
            Jag köpte en liten pellets-sort som skulle passa dessa fiskar.
            5 stycken. De håller ihop tätt.
            Dammen har riktigt gott om gömställen.
            Läste snabbt och tänkte att det inte är konstigt att de inte kommer fram om de inte har fenor......hahaha.

            Men annars tror jag precis som de andra att de kommer vänja sig. Det är en bra överlevndsinstinkt för små fiskar att håll sig gömda tills de är säkra på att det inte kommer en gädda eller två och käkar upp dem. Även uppifrån finns det hot och då är det smart att lära sig vad som är farligt eller inte.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Hihi, tänkte inte på att det kunde uppfattas fel, men nu när jag läser det själv så ser jag ju hur tokigt det blir! :-)

              Jaja, då är det bara att vänta på att de små grynen vänjer sig och växer på sig lite.

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Hej, kolla in denna bilden på mina guldfiskar när de precis bytt från sitt trygga akvarium till ett nytt alldeles för ljust. De stod och skakade på botten tilsammans. Ibland sprätte de iväg, bara för att strax därpå falla in i sin märkliga uppställning, tätt tätt ihop.

                Det tog någon vecka så blev det bättre. Mitt problem nu är att det är för varmt. Så dessa firrar behöver en damm. Är det inte det ena så är det andra...

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03877_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,0 KB
ID: 2133922
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Hej!
                  Ville bara berätta att det har ändrats helt. Fyra små guldidar har flyttat in nu också.
                  Guldidarna är också bara ca 5-6 cm.
                  De är helt orädda och lixom drar med sig guldfiskarna, så nu simmar alla omkring ganska obekymrat och låter sig tittas på.:-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...