Microrasbora erythromicron

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Microrasbora erythromicron

    Har ett stimm microrasbora erythromicron i ett av mina mindre kar med dem och några ottos...
    Men de är så väldigt skygga så jag tycker de är rent av tråkiga!
    Hade läst innan att de kunde vara lite skygga, men SÅ skygga trodde jag inte de var. De mest trycker bakom några växter i ett hörn. Kommer inte ens fram när det är mat dags som mina galaxy rasboror gör (i ett annat kar) De rackarna far ju runt och är lite nyfikna ibland också!

    Någon som har dessa och har tips hur jag ska få dem mindre skygga?
    Läste någonstans att man tex skulle kunna ha dem andra mer oskygga fiskar.
    Endlers kanske, skulle det hjälpa?
    Eller något annat tips?

    Enda gången jag har en chans att se dem är om jag tänder lampan på kvällen, för då ligger de och "vilar" lite varstans i karet
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    De gillar tätt planterade kar, då simmar de runt ganska bra. Och då menar jag TÄTT planterade!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      #3
      Bara i med mer växter alltså...
      Det kan jag ju lösa!
      Men detta med annat sällskap? Kan det vara bra också?
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Förutom tätt med växter och inredning kan du också dämpa belysningen, helst genom att täcka ytan med flytväxter. Då kommer de att känna sig tryggare.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Jag hade dessa med i ett mindre kar och jag såg de aldrig, de var så skygga.
          Tänkte att det skulle bli bättre när de vant sig vid rörelsen som är där karet var, men det blev inte bättre så de fick flytta.

          Om jag skall skaffa dessa igen skalll jag ha mörk botten, massa växter och lite belysning, då kanske det går vägen så testa med detta,
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • _Bagarn_
            • February 2004
            • 33

            #6
            Helt klart en av de mest skygga fiskarna jag har/haft. Men de är väldigt lika galaxyn till sättet, de är så lika så det kan bli korsningar mellan arterna om man har de tillsammans. Både galaxyn och erytrhomicron är väldigt lätta att få leka. Mina leker i stort sett varje dag. Har ett 112 liters akvarium uppdelat i 3 delar. 1 första facket bor 12 vuxna, det enda växten som finns är att hela botten är full med javamossa, ca 3-5 cm tjockt täcke. I del 2 har jag yngel som ännu inte kan äta artemia utan matas med mindre föda, i sista delen bor större yngel som äter artemia. Lycka till.

            Kommentar

            Arbetssätt...