Koi yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    Koi yngel ?

    Tänkte höra hur man lyckas föda upp koi från ägg?
    Har håvat upp ett gäng ägg från dammen där dom lekte för några dagar sen, var osäker om dom ens var könsmogna men nu när rommen har legat ett par dagar i akvariumet har ca 10% blivit befruktade och man kan se två små svarta ögon, resten av rommen har blivit vita med nån slags gele runt.

    Första frågan, hur viktigt är det att ta bort dom "döda" romkornen? hur mycket förpestar dom vattnet, vill helst inte härja runt med håven.

    Foder, antar dom växer en del i början av gulsäcken men sen då? klara dom sig på det som finns i avariumet redan eller ska jag inhandla mat?.

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    När ynglen är kläckt sätter de sig på glaset då kan du ta bort romen.
    Finns mickro foder att köpa.
    Sedan kan du krossa/mala Koi pellets i en mortel eller finfördelat flingfoder.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Skruttapan
      • January 2011
      • 116

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      När ynglen är kläckt sätter de sig på glaset då kan du ta bort romen.
      Finns mickro foder att köpa.
      Sedan kan du krossa/mala Koi pellets i en mortel eller finfördelat flingfoder.
      Ok, tack

      Kör med Hikari, funkar det? har även öringpellets men har läst att man helst inte ska mata koi med fiskmjölbaserat foder då det inte finns i deras naturliga diet?

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Det är skitviktigt att ta bort obefruktat rom då den får svamp som mycket lätt sprider sig till befruktade ägg.

        Resten är rätt enkel som med all annan fisk, urdjur är bra föda för yngel som gjort sig av med gulesäcken. Lite hö i vatten så har du bra mat för yngel som börjar äta. Sen så finns det torrfoder för yngel som Kramfors sa. Hikari First Bites är riktigt bra. Lit jobbig att få tag på kanske, men jag rekommenderar det.
        Triops, artemia etc etc är bra för lite större.

        Kommentar

        • Skruttapan
          • January 2011
          • 116

          #5
          Tackar för tipsen, kom hem nyss och fick se bra många yngel på rutan tänkte vänta tills imorgon så resten hinner kläcka sen plockar jag bort äggen.

          Kanske inte är en dum idé att håva lite bottenmatrial i dammen och lägga i någon hink och hälla över vattnet till småttingarna? eller är det enklare med hö och vatten?

          Kommentar

          • Skruttapan
            • January 2011
            • 116

            #6
            Liten uppdate:

            En hel hop har överlevt dom första 2 veckorna och växer så de knakar, men även en hel del som har dött, vissa missformade andra till synes helt normala. Har redan fått några större yngel som börjat smaka på sina syskon, så fort jag får bort guldfiskarna och tar ut koien ska dom separeras.

            Har i nuläget ingen pump som går i karet endast luftpump, har bytt vatten en gång hittils samt rensat på lite skit men det är allt än enkelt då det är packat med yngel som promt ska simma in i slangen eller håven.

            Ska bli riktigt kul och följa utvecklingen framöver, speciellt att se hur många som blir fjällisar och hur många som blir spegel .

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Kul att det går bra för dig, hoppas på stor överlevnad men även om det bara är några så är det värt besväret,
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Skruttapan
                • January 2011
                • 116

                #8
                Absolut, roligt att se liv växa av nån anledning

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Mm visst är det, hoppas på att mina 2 koi leker nu när dom kommit i dammen, vet däremot inte hur gamla dom är(om dom är gamla nog) inte heller vad det är för kön på dom men dom var ganska stora typ 15-20 cm och när jag hade dom här inne så uppfattade jag dom som om det var olika kön på små olika skillnader (som jag inte vet om det stämmer heller) men har jag tur så har jag rätt.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Skruttapan
                    • January 2011
                    • 116

                    #10
                    Ja gränsen ligger väll på 2 år och 25+cm har jag läst någonstans men det är knappast nån lag precis .
                    Jo har samma problem, det verkar vara grymt svårt att se könen vilketfall som helst så lär man ju märka snart om det är en hona eller hane.

                    Har du bilder på skönheterna?

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Här är mina skönheter. Jag hade turen att få dom av någon för att dom visste jag hade damm och att jag skötte mina kar och dom tycket att dom började bli lite för stora för sitt kar åt upp allt var där var.
                      Jag har nog länge viljat ha öppna ytor i mina kar men det blev lite överdrivet tomt när dom gick i det karet i väntan på att släppas ut i dammen, t.o.m jättevallen är bara små bitar som sticker upp ur marken på.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1200725.jpg
Visningar: 3
Storlek: 103,5 KB
ID: 2133729
                      Klicka på bilden för större version

Namn: koi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,5 KB
ID: 2133730
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1200732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2133731
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1200733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,3 KB
ID: 2133732
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Skruttapan
                        • January 2011
                        • 116

                        #12
                        Haha ja dom brukar vara duktiga på att ta sönder växter totalt, blir bara skrot kvar .
                        Riktigt vackra ! koi måste vara en av dom vackraste fiskarna trots sin simpelhet.

                        Härlig närbild

                        Kommentar

                        • Skruttapan
                          • January 2011
                          • 116

                          #13
                          Liten uppdate igen:


                          Fiskarna växer som förväntat, den största ligger nog i samma storlek som en neontetra men nu börjar det bli fler och fler som närmar sig i samma storlek.
                          Och som förväntat så ökar gapet mellan dom små och dom större så jag har fått suttit några kvällar och håvat småttingar som nu simmar med resten av dom små i det lilla karet.

                          Dom har även börjar visa lite färger, några är grå/svarta andra svart/gula och andra helt gula.
                          Det ska bli riktigt kul o se dom växa och se hur färgerna utvecklar sig.

                          Även bytt vatten till 60-70% det vattnet som va luktade inte jordbubbe och var grått av infusorier.
                          Men eftersom dom är så känsliga mot klor och annat jox tog jag och fyllde kubiktanken på gården som fick stå och gå med pump som cirkulerade vattnet.
                          Efter 2 dagar hade tempen kommit upp i acceptabel tempratur och jag fyllde båda karen.

                          En nyfiken fråga till er som föder upp koi, när ni "gallrar" småttingarna vad gör ni med dom som inte håller måttet? känns så onödigt att spola ner dom, visst många blir naturligt avgallrade men inte alla....

                          Kommentar

                          • Skruttapan
                            • January 2011
                            • 116

                            #14
                            Återigen en liten uppdate!

                            Har haft turen att kunna dela upp kullen lite, skickat iväg säkert 70-80% som ska får växa upp i diverse akvarium med kravet att jag får plocka ut dom jag vill ha och dom jag ska sälja vidare. Dom jag har kvar växer sakta sakta då jag inte har några större utrymmen, har två akvarium där dom små bor samt en större ståltrumma där dom lite större simmar, planen är att försöka klämma in en halv kubiktank nu till hösten till dels dom vuxna fiskarna att övervintra i men även ge mer plats åt dom "större".


                            Det större akvariumet med den större delen av småttingarna.


                            Och det mindre, kvalitén på bilderna är dåliga så man ser inte riktigt dom mindre rackarna.


                            En av Vaktmästarna som håller botten fri från gammal mat, dessa två har lekt ett flertal gånger men pgr av brist av utrymme har jag inte haft möjlighet att fött upp några yngel.


                            Den största jag har hemma, inte någon superteckning men bra tjock är den .


                            åter igen en taskig bild men lätt den vackraste av dom större jag har, bröstfenorna glänser så fint i vattnet så.




                            Några bilder på dom 3 största, skitkul vad dom har växt på 3mån.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...