Nystart m. 3 siamensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    Nystart m. 3 siamensis

    Hej! Har i dagarna startat mitt vuxna livs första akvarium. (120 l) I onsdags inredde jag och fyllde med vatten, I torsdags planterade jag växterna och på fredagen köpte jag tre stycken Siamesiska algätare. Tänkte att dom kunde klara sig ganska bra även om jag åker bort några veckor under sommaren.
    När så fiskarna anlände låg de tre å gömde sig grottan, men det blev snart fajt om den finaste grottan. Sen la jag i en alg-tablett som de fick knapra på.. Den minsta fisken blev ganska så mobbad i början men nu ser dom ut att trivas tillsammans.. Bortsett från...
    ... Sen slutade dom äta på algtabletten, som nu ligger utspridd lite här och var (blev dom mätta?) och dom håller sig utefter glasrutorna och dom ser ut att vilja igenom.. och åker upp och ner till ytan då och då (jag vet inte om de hittat alger där uppe eller dom om andas luft.. Borde jag vara orolig? När jag lägger på täckglaset blir jag dock lite lugnare.. Hur stark strömning i vattnet ska jag ha? jag pumpar väl lite under 300 liter / h i akvariet som är 120 liter.

    Uppskattar alla tips och lugnande såväl som hjälpande råd.
    Hälsningar från sömnlöse Magnus
    Är inte detta en japan?
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Hej!

    Jag har 5 st siamesiska algätare i mitt 160 liters akvarium. De är ständigt igång och surfar runt på stenar, rutor, växter, rötter och i gruset. Tror att de letar efter nåt att äta 24timmar om dygnet. Helt otroligt hungriga ;o)

    Att fiskar får ett tuppjuck och far upp till ytan en tvärtis är nog inget att oroa sig för. Skulle de däremot stå där och kippa så vore nåt fel (ex. syrebrist).

    Jag har fullt blås på mitt filter/pump i mitt akvarie och de verkar trivas som fisken i vattnet

    De siameser som jag har är ungefär 5-6 cm och stimmar gärna med mina svarta neontetror (4-5 cm) mellan varven då de äter. Riktigt skoj att se.

    Lugna dig några dagar och se hur fiskarna mår. Jag fick panik dagen då jag skaffade malar och de bara låg på botten hela tiden och inte rörde en fena =/
    Men efter ett tag, då chocken lagt sig(?), så simmade de ivrigt omkring. =)
    Skulle däremot dina siameser ligga stilla längre tider och inte röra på sig så är det nåt fel. Det är tvärtemot vad mina gör. Tror aldrig jag sett dem stilla

    Mvh Fredrik - Siamserna är kungar på trådalger!
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      ... Sen slutade dom äta på algtabletten, som nu ligger utspridd lite här och var (blev dom mätta?) och dom håller sig utefter glasrutorna och dom ser ut att vilja igenom.. och åker upp och ner till ytan då och då (jag vet inte om de hittat alger där uppe eller dom om andas luft.. Borde jag vara orolig?
      Tjaaaa.... Du kanske har läst om mina siameser, de har uppfört sig ungefär som dina nu gör. Äter dina alger? Det gjorde inte mina i början.
      Mitt problem med siameserna löstes när de blev svälta ett tag, så de _tvingades_ lära sig äta alger - de fick då ett konstruktivt utlopp för sin energi, och blev mycket lugnare än när de bara åt fiskmat.

      Täckglas är en bra idé - det verkar vara så med siameser att det inte är en fråga om OM utan en fråga om NÄR de försöker hoppa ut.

      Totalt sett har två av mina tre hoppat, men den sista är nu rätt softad och oproblematisk jämfört med hur siameserna var i början.

      Strömning: 300L/h är helt acceptabelt i ett planterat 120L enligt min mening.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Igelkott
        • June 2003
        • 214

        #4
        Tack så mycket för svaren!
        Jo dom äter alger lite då och då.. Är dom kanske rastlösa för att det inte finns så mycket alger efter tre dagars akvarium.?
        Och jag ska försöka vara utan täckglas tänkte jag. Hoppar någon ut får jag väl tänka om, men jag vill helst slippa.

        // Magnus
        Är inte detta en japan?

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Jag har 3 siamesiska algätare i mitt 112 liters och dom är jättebra algätare. På kvällen när man släcker lyset läggor dom sig och sover på bladen. Det ser gulligt ut
          Här märkt att mina älskar Zuzzini jag måste lägga i flera skivor annars så bråkar ancistrusen med dem, han vill ha en egen. Jag ska köpa två till!

          Kommentar

          Arbetssätt...