Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Praktbotia

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,8 KB
ID: 2181670

    Fick en sån hær liten gynnare som tydligen skulle vara några år. Dock ær den ganska så liten, kanske 7-8cm.

    Har læst lite i kommentarerna om denna fisk och det verkar som den kan vara en liten terrorist?

    Det førsta jag mærkte var att den simmade runt och "gosade" eller kramades med andra fiskar. Men nu funderar jag på om den førsøker med något annat.

    Har mærkt en sewalia och har fått tuggat hela sidofenan, hittade en død pansarmal och ser att en utav de stora scalarerna har ett halvt sprøt kvar bara.

    Kan det vara botian som ær boven hær tro?

    Den ær också vældigt intresserad av min stora mussla, kanske kan den ta død på den också?

    Ær æven lite orolig før væxterna efter att ha læst att den verkar gilla att kæka allt i væxtvæg.

    Någon som har lite erfaranhet av detta?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • billy.g
    • February 2011
    • 45

    #2
    Det där med musslan kanske är samma som med sniglar för det äter dom rent på har jag märkt men jag har 4st i den storleken och dom leker mest med varandra + mina pakistanbotier så att dom är elaka har inte jag märkt av men det kan juh ha att göra med att dom är fler av samma art som håller varandra sysselsatta
    www.Rovfisk.se

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Men käkar dom allt i växtväg då?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Om de inte får nog med grönt kan de vara på vissa växter. Hade några som gärna tuggade bitar ur vallisneria och jag misstänker att de även åt toppskotten på p helferi.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #5
          Då du bara har en Praktbotia så kommer en bete sej annorlunda än folk som har flera.
          Dom är en stimm fisk och trivs inte om det är under 4 st av dom.
          Vet då jag själv hade endast en medans vi satte upp 600 liters (dom är nu 8st idag) och den hade en hel del underliga saker för sej.
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            Någon äter upp mina växter iaf, valisnerablad som knipsas av, svärdsplantblad som ligger bara är rutmönstret kvar, småbladen på vattenpesten försvinner och div andra växter knipsade vid roten..

            Har iofs skaffat två vuxna ancistrus med, kan kanske även vara dom som är skyldiga?
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Jag har 8 st i ett kar och 6 i ett annat och dom bryr sig inte om växterna, men beteendet när det ser ut som om dom klistrar sig fast vid andra fiskar och följer med dom överallt har mina botior med, ser riktigt roligt ut när dom stora fiskarna försöker simma ifrån dom.
              Ser dom även klistra sig fast vid varandra och ta några rundor.
              Har däremot aldrig sett dom göra några andra fiskar illa.
              Har massor av pansarmalar ihop med mina och scalarer, men sen finns det ju alltid måndagsexemplar av alla sorters fiskar.
              Men som många skriver dom trivs verkligen bäst i stim.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                hehe, ja det ser väldigt roligt ut faktiskt, som dom tvångsmyser lite med dom :P

                Men enl. kommentarena på artybeskrivningen här så verkar det ju som om många ahft problem med att de bitit på andra fiskar samt ätit upp växterna.
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Visst ser det ut så gosa mig gosa mig gosa mig lite till haha

                  Ja och som jag skrev jag har aldrig sett mina göra det men vad händer när jag inte är där?
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Vem är den skyldiga då? :S
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Mm det är frågan, du får sitta på span, det kan ju lika gärna vara din botia.
                      Vad har du mer för fiskar.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #12
                        Jag vet inte vem den skyldige är, men praktbotior skadar ibland svärdplantor genom att "smälla" hål i dem...blir som små v formade hål i bladen.

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Jag blir galen snart, det är mycket och fort går det med.

                          Ser nu att javaormbunkarna också tuggats flitigt på. Bara mönster kvar av flera blad där också.

                          Övriga fiskar är: scalarer, siameser, kilfläcksboror, en gurami, en afrikansk knivfisk, pansarmalar, kuhliiålar, palettciklider, 2 stora och två små ancistrusmalar, en sewalia, två jordätare och två afrikanska malar Synodontis nigrita & Microsynodontis polli

                          Jag som var så glad nu när gibbicepsmalen fått nytt hem så jag äntligen kunde få ha kvar lite växter
                          Senast redigerad av icehacker; 21 March 2011, 21:46.
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Det låter lite som ancistrusarna, håll koll på dom.
                            Hört många som säger att ancistrusar är duktiga på att äta svärdplantor.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #15
                              Har också misstankar på det, det är ju som om någon sugit musten ur blanden. Kanske skulle flytta över dom vuxna till malawikaret ett tag och se om det verkar lugna sig?
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...