Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lilla Damen
    svarade
    Jag vet inte vem den skyldige är, men praktbotior skadar ibland svärdplantor genom att "smälla" hål i dem...blir som små v formade hål i bladen.

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Mm det är frågan, du får sitta på span, det kan ju lika gärna vara din botia.
    Vad har du mer för fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Vem är den skyldiga då? :S

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Visst ser det ut så gosa mig gosa mig gosa mig lite till haha

    Ja och som jag skrev jag har aldrig sett mina göra det men vad händer när jag inte är där?

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    hehe, ja det ser väldigt roligt ut faktiskt, som dom tvångsmyser lite med dom :P

    Men enl. kommentarena på artybeskrivningen här så verkar det ju som om många ahft problem med att de bitit på andra fiskar samt ätit upp växterna.

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Jag har 8 st i ett kar och 6 i ett annat och dom bryr sig inte om växterna, men beteendet när det ser ut som om dom klistrar sig fast vid andra fiskar och följer med dom överallt har mina botior med, ser riktigt roligt ut när dom stora fiskarna försöker simma ifrån dom.
    Ser dom även klistra sig fast vid varandra och ta några rundor.
    Har däremot aldrig sett dom göra några andra fiskar illa.
    Har massor av pansarmalar ihop med mina och scalarer, men sen finns det ju alltid måndagsexemplar av alla sorters fiskar.
    Men som många skriver dom trivs verkligen bäst i stim.

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Någon äter upp mina växter iaf, valisnerablad som knipsas av, svärdsplantblad som ligger bara är rutmönstret kvar, småbladen på vattenpesten försvinner och div andra växter knipsade vid roten..

    Har iofs skaffat två vuxna ancistrus med, kan kanske även vara dom som är skyldiga?

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    Då du bara har en Praktbotia så kommer en bete sej annorlunda än folk som har flera.
    Dom är en stimm fisk och trivs inte om det är under 4 st av dom.
    Vet då jag själv hade endast en medans vi satte upp 600 liters (dom är nu 8st idag) och den hade en hel del underliga saker för sej.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Om de inte får nog med grönt kan de vara på vissa växter. Hade några som gärna tuggade bitar ur vallisneria och jag misstänker att de även åt toppskotten på p helferi.

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Men käkar dom allt i växtväg då?

    Lämna en kommentar:


  • billy.g
    svarade
    Det där med musslan kanske är samma som med sniglar för det äter dom rent på har jag märkt men jag har 4st i den storleken och dom leker mest med varandra + mina pakistanbotier så att dom är elaka har inte jag märkt av men det kan juh ha att göra med att dom är fler av samma art som håller varandra sysselsatta

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    startade ett ämne Praktbotia

    Praktbotia

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,8 KB
ID: 2181670

    Fick en sån hær liten gynnare som tydligen skulle vara några år. Dock ær den ganska så liten, kanske 7-8cm.

    Har læst lite i kommentarerna om denna fisk och det verkar som den kan vara en liten terrorist?

    Det førsta jag mærkte var att den simmade runt och "gosade" eller kramades med andra fiskar. Men nu funderar jag på om den førsøker med något annat.

    Har mærkt en sewalia och har fått tuggat hela sidofenan, hittade en død pansarmal och ser att en utav de stora scalarerna har ett halvt sprøt kvar bara.

    Kan det vara botian som ær boven hær tro?

    Den ær också vældigt intresserad av min stora mussla, kanske kan den ta død på den också?

    Ær æven lite orolig før væxterna efter att ha læst att den verkar gilla att kæka allt i væxtvæg.

    Någon som har lite erfaranhet av detta?
Arbetssätt...