Mina pakistanbotior leker!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanjus
    • May 2003
    • 40

    Mina pakistanbotior leker!!?

    nu e jag helt bombis på att de leker i det stora akvriet! men om jag flyttar dem så slutar de =(
    hur ska jag bete mig? alla andra fiskar (och antagligen de själva också) kommer att äta upp äggen, om det blir några vill säga.
    det verkar inte finnas en enda sida om odling av dem ju!!


    ----------------------------------------------------------------

    Danny_C
    Medlem




    Testa ta ut alla andra fiskar utom Pakistanbotierna, så kanske några överlever?



    --------------------------------------------------------------------
    ZeroZ
    Medlem




    Denna fisk som du har har aldrig tidigare odlats i akvarium, det finns inga tidigare rapporter om att den har odlats... lycka till med odlingarna även om det blir svårt

    ---------------------------------------------------------------------


    Vanjus
    Medlem


    fångar man dem vilt i naturen el. föder man upp dem i dammar? det ser verkligen ut som om de leker, men jag kan ha fel. de liksom suger sig fast i varandra så det ser ut som om de sitter fast sida mot sida, sen kromar de sig och snurrar runt, detta brukar de upprepa. honan blir ofta så tjock att hon blir fyrkantig och så tappar hon sin teckning. hon ser ut som en dräktig guppie.


    jag har två stora scalarer, 8 Ancistrus, en ryggsimmar mal, 15 svarta neontetror, 8 sorgmanteltetror, två koppar barber, 5 guppies, 30 sebrafiskar, 1 stänktetra + packisarna dårå. om jag ska flytta dem så måste jag flytta dem till ett 60 liters akvarium! från 200 liter. det går nog inte =(

    --------------------------------------------------------------------

    Ola Svensson
    Medlem


    citat:
    --------------------------------------------------------------------------------
    nu e jag helt bombis på att de leker i det stora akvriet! men om jag flyttar dem så slutar de =(
    hur ska jag bete mig?
    --------------------------------------------------------------------------------

    Sitt och bevaka dem och sno rommen så fort den är lagd. Föd sedan upp dem artificiellt. Ta reda på hur folk burit sig åt med de botior som man lyckats odla.

    --------------------------------------------------------------------------------
    Mvh.

    Ola

    ---------------------------------------------------------------------
    Vanjus
    Medlem


    problemet e att ingen har lyckats odla dem! jättejobbigt....

    --------------------------------------------------------------------

    Ola Svensson
    Medlem


    Det finns andra botior som odlats. Kolla hur man gjort med dem.

    Mvh.
    Ola
    ---------------------------------------------------------------------


    LinK
    Medlem


    ta ledigt från jobb och sitt skift-vakt så att du inte missar när de lägger äggen. De kommer ju troligen inte äta äggen på dirrekten men hova dem så fort som möjligt.

    Eller så kan man ju ringa en uppfödare och be om råd. om det inte finns nåt nummer på den här sidan så lär väll din närmaste djurafär ha nummret till deras löeverantör..

    Hoppas att det går bra!
    Jag och mina fiskar håller tummarna för dig och dina pakistanbotior
    =)


    --------------------------------------------------------------------


    Vanjus
    Medlem


    smart att kolla andra botias lek!! =)
    jag ska någ ringa akvarie hobby och fråga om numret.
    fler tips?

    --------------------------------------------------------------------
    discus10
    Medlem


    Hej
    Den har odlats i akvarium. Man kan gå in på sarfs hemsida & kolla om det är elit märke eller guld, silver eller brons märke på fiskar. Om det är elit så har arten aldrig odlats i Sverige, guld en eller några ggr osv osv, tex guppy är brons för den är ju ganska lätt. Botia almorhae är guld märke alltså odlad någon gång. Kolla med sarf om dom har någon odling uppgift om Botia almorhae.

    http://www.akvariet.tripnet.se/odling/ok.html

    Mvh Jonas
    Discusälskaren
    --------------------------------------------------------------------


    Vanjus
    Medlem


    pakistanbotia = Botia Lochata

    ---------------------------------------------------------------------

    discus10
    Medlem



    Hej
    Det var ett tidigare namn. Kolla här:
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=844

    --------------------------------------------------------------------------------
    Mvh Jonas
    Discusälskaren
    ---------------------------------------------------------------------

    Vanjus
    Medlem


    jasså, där ser man...
    just nu är honan hyfsat smal och har ett rätt starkt mönster.. jag tror att hon blir tjock med rätt jämna mellan rum, förut trodde jag att hon hade ätit för mycket och svällt. honan är nog också den som bestämmer när hanen får komma i närheten, hon vill inte det jämt. han brukar smyga på henne. eftersom hon blir tjock och sen smal så måste det ju ha vara nånting som kommer ut. eller?

    är det nån som vet en hyfsat lättodlad botia som man kan jämföra med? och hur ser det ut där botior lever vilt? nån som vet?


    Vanjus
    Medlem



    det här hittade jag på en engelsk sida om botias, under rubriken "Breeding behavior in the Yoyo loach, Botia almorhae"




    "From: Karsten Plesner (plesner@ibm.net)

    "I'm pretty sure that I've seen some breeding behavior in my Botia lohachata.[Ed: now Botia almorhae] I keep them in a tank with two pairs of Betta pugnax, which breed about once every three weeks. Once when they did this, a pair of the loaches seemed to go nuts. One of them got very light colors and they were swimming in tight circles around each other. A little while later they even took up position very close to each other and began shaking/vibrating. I've seen similar behavior in some Tetras, and I'm sure it's related to breeding. The behavior was most obvious following very large water changes, but part of the behavior can be observed from time to time, and apparently always while the Bettas breed.

    I'm sure that this behavior is triggered by the hormones released into the water by the breeding Bettas.

    This is just a guess, but maybe the increase in hormones (produced by the breeding Betta pugnax), which is larger in a 'clean' tank than in a tank where the Betta pugnax have bred before, is the reason why the loaches don't show all parts of this behavior each time the Bettas breed. I might be able to make them behave like this again next time I observe the Bettas breeding following a major water change. At least I intend to try."

    Regards,

    Karsten Plesner"


    det låter precis som det jag har uppmärksammat hos mina packisar!


    -----------------------------------------------------------------
    *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*
  • Danny_C
    • November 2002
    • 787

    #2
    var är frågan?
    -------------------------

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

    Kommentar

    • Vanjus
      • May 2003
      • 40

      #3
      längst upp, hur jag ska göra för att få dem att lyckas...
      det är bra om du vet nåt
      *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*

      Kommentar

      Arbetssätt...