sewellior som hjälper botior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ellene
    • March 2011
    • 10

    sewellior som hjälper botior?

    Hej!

    Jag har precis (i stort sett) lyckats avhysa ett angrepp av vita-pricksjukan. Dock har en av mina dvärgbotior fortfarande lite prickar kvar.
    Nu har jag upptäckt att min "Sewellia" verkar samarbeta med den sjuka botian. Botian lägger sig i närheten av sewellian och sen går sewellian över den med sin sugmun, eller försöker i allafall. Först trodde jag att de slogs, men nu funderar jag på ifall det är så att sewellian äter upp botians parasiter. Har två till friska botior och dessa bryr sig inte sewellian om alls.

    Kan det vara så att det sker någon sorts samarbete? Om någon vet mer vore det intressant att få mer info!
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Kul observation. Har aldrig sett den varianten innan. Tror spontant att det inte direkt handlar om samarbete, men iaf. Sovande Botia har jag däremot sett några gånger - trodde den var död först, låg på sidan ovanpå sanden. Närmade man sig karet så simmade den dock en runda, för att sedan lägga sig på samma plats och långsamt välta över på sidan. Handlade inte alls om någon sjukdom, frisk som en nötkärna.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Ellene
      • March 2011
      • 10

      #3
      Hej!


      Tror du inte? Jag tänker att det kanske är så att de lever i samma miljöer ute i naturen och har utvecklat
      något slags samarbete... de simmar ju ofta ihop också oh verkar trivas med varandra.
      Om det var så att sewellian bara slogs med botian skulle man nog se märken på fenorna men den ser
      inte ut att ta någon skada...
      Eller så är de lite galna bara.
      Har också sett att de vilar på sidan, gärna inklämd under någon sten också

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Dom kommer ju från helt olika vatten så tror inte dom har något samarbete. Sewillian kommer från strömt vatten medans botian trivs i lugnare.
        Sewillior hävdar sin dominans genom att lägga sig på andra av sin egen art, kanske misstar den botian för att se ut som en själv när botian lägger sig på sidan?

        Kommentar

        • Ellene
          • March 2011
          • 10

          #5
          Aha, ja det låter ju troligt. Den visar helt enkelt sin dominans.
          Den lägger sig bara på botian när den är i närheten av dens
          älsklingssten, så den vill väl markera vem som är herre på täppan
          just där.

          Tack, bra svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...