Odla guldfisk lätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antiss96
    • April 2010
    • 16

    Odla guldfisk lätt

    Hej, jag har blivit mycket intresserad av guldfisk nu på senare tid och har för en vecka sedan köpt två mycket vackra Sarasa comet (tror dem heter så, är inte bra på varianterna ännu). Jag är mycket säker på att det är en hane och en hona och de är ca 12-13cm långa. Jag har även några mindre guldfiskar sedan tidigare som är ca 7 cm nu, det är vanliga comet och går inte i samma akvarium.

    Jag skulle hemskt gärna att mina större guldfiskar ska få yngel och jag undrar om ni kan ge tips på att stimulera till lek? Jag har försökt kolla igenom så mycket som möjligt på internet, både på svenska och engelska och fått varierande svar från de olika ställena. Men vad jag har förstått så är de viktigaste faktorena:
    byte av vatten, ca 20% varje dag
    väl gödda föräldrar
    en temperaturökning på några grader (vissa säger till 21 eller 22 grader)

    Jag byter 20% av vattnet varje kväll sedan jag köpte dem. det är för att guldfiskar leker tidigt på morgonen vad jag förstår. Foder får dem rikligt och det är pellets speciellt för koi och guldfisk. Hanen har just nu små vita bölder på gällocken som guldfskar får till våren. Båda guldfiskarna går i ett 275liters akvarium med en rot och fyra stycken "lekmoppar" gjorda av syntetgarn. Jag antar att jag snart kommer få yngel på dem men undrar ändå om ni har något bra tips för den som aldrig odlat förut? Det enda jag kan komma på som kanske är en anledning till att det inte går/kommer gå är att de endast är två stycken, det kanske behövs ett stim på minst fem för att det ska fungera? Jag kommer ändå försöka få tag på tre till från samma säljare så det kommer inte bli något problem.

    Jag har bra bilder på båda fiskarna men jag har tyvärr inte behörighet att bifoga dem, annars skulle ni kunna se dem.

    Tack på förhand
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Tycker du gör sakerna rätt. Bra tecken med de vita bölderna på hannen. Lekmopparna leker de mycket troligt i, men ett krux med lekmoppar är att föräldrarna lätt går och käkar upp rommen efteråt. Du kan testa med en romfälla också, ta en plastburk med lock, gör rent den noga, skär ut ett hål i locket, lägg ett nät ovanpå samt placera lite syntetgarn ovanpå nätet. Enkelt att tynga ned med en sten. Det du får kan liknas vid ett lekraster, skyddar rommen från att bli uppäten. Blir det rom i burken kan det vara viktigt att flytta den rätt snabbt ändå, en del rom mår inte bra av att bli liggandes i burken. Kör ett separat litet kar, 10 liter räcker fint. Behövs inget bottenmaterial, ljus, doppvärmare men ett litet luftdrivet filter är inte fel. Fyll det lilla akvariet med vatten från det stora och lägg rommen där. Kolla om något romkorn vitnar, det bör du plocka bort (obefruktade). Rommen bör kläckas på 3-4 dagar.

    Minns inte exakt hur det är med guldfisken, men många stimfiskars yngel blir sittandes på rutorna ett tag efter kläckning. Under den tiden förbrukar de gulesäcken och det är för tidigt att mata dem. När de är frisimmande, dvs rör sig som en fisk, är det dags att mata med smått foder. Tippar att vinägermikro eller vanlig mikro är ett toppenfoder för dem. Enkelt att odla också, tar inte särdeles med plats (men luktar inte precis hallon...).

    Har du inte plats till ett litet extrakar så kan du köra en variant på permanent lekakvarium. Köp en grov men tunn (3-5 cm) filtermatta som täcker hela kortsidan på akvariet. Putta undan bottenlagret och sätt den så att du får ett utrymme på 10-15 cm (kortsidan blir sas helt avstängd). Sätt sedan en pump i det lilla utrymmet. Den ska blåsa vatten ut från det lilla utrymmet och in i det stora utrymmet (enkelt med ett hål högt upp i mattan plus en bit slang på utblåset till pumpen). Funkar också att driva det med luft (vp-rör som man böjer till). Du får ett extra filter på köpet, brukar kallas för Hamburgerfilter eller Hamburger mattenfilter. Har jag förklarat för otydligt så googla på bilder så ser du hur jag menar.

    Det fina med detta är att mattan även funkar som yngelfälla. Lägg något leksubstrat nära mattan, sådant som säkert funkar är blått eller grönt filtertrassel. De vuxna kommer att lägga en del rom där, den kläcks, en del yngel sugs igenom mattan och är därmed skyddade från föräldrarna. Går fint att mata upp dem i facket för att sedan flytta dem till annat akvarium. För att det ska funka i det långa loppet måste du flytta de lite större ynglen ut från facket, de kalasar gärna på mindre nyckläckta yngel. Ger inga mängder med yngel men om det inte är målet är metoden busenkel. Jag och många andra har kört denna variant för både barber och tetror, så jag vet att den funkar.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Skruttapan
      • January 2011
      • 116

      #3
      Har fått för mig att man kan göra precis som vid fiskodlingar, dom utsätter avelsfiskarna för ljusterapi och ökar tempraturen allt eftersom, detta får fisken att tro det är vår och börjar producera rom och mjölke.

      Flytta dom svalt och minska matningen något ett tag och flytta tillbaka och mata på så mycket dom orkar?
      Misstänker detta gjorde att mina guldfiskar lekte när jag flyttade in dom från den svala dammen in till varmare akvarium.

      Kommentar

      • antiss96
        • April 2010
        • 16

        #4
        jag ser faktiskt små (ca 3-4 mm) vita saker i mopparna men det är inte många, högst 4 per mopp. och de verkar även ha mögel på sig, men jag tror inte det är ägg. hur stora är guldfiskägg?

        Föräldrarna är lite oroliga tror jag då det är ett stort akvarium och de endast är två. dem går alltid så att hanen är precis bakom honan, troligtvis för att de är rädda. så jag tror inte att de kommer få yngel förrens jag skaffar några till. jag hade tänkt fyra stycken till när jag ändå ska köpa, är det bra? mina två större guldfiskar är mycket lika dessa fast mer robusta ( Länk ), och undrar om det går att blanda med samma variant fast med svart där det är vitt? jag såg nämligen att han hade en eller två som såg ut så och tyckte de var väldigt vackra. men den kanske inte har samma "sortnamn"? och avkomman kanske inte får samma "kvalitet" som en som har båda föräldrarna av samma färg (menar att de är mer värda om de är "renrasiga")?

        Jag har tillgång till ett ca 60 liters akvarium som yngelkar och jag har ingen sand i det. jag har både ett filter och en syresten kopplade till akvariet. och jag odlar sedan innan micromask och hoppstjärtar till mina andra fiskar så det enda jag väntar på nu är att få ägg att kläcka XD

        Jag är verkligen få någon lyckad kull på dem, därför försöker jag följa varje detalj. och jag har även läst att man kan tillföra några medel till vattnet för att stimulera till lek, jag kommer inte ihåg vad de hette men är det bra?

        Nu kommer jag med väldigt många frågor och jag hoppas jag inte är till besvär.

        Men tack så mycket för det långa och detaljerade svaret PatrikMalmo
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Mm, guldfiskar triggas av en värmehöjning samt troligen också mer ljus/längre belysningstid. Med högre värme behöver de mer mat, ämnesomsättningen går snabbare.

          Varianter på guldfisk går bra att blanda vad jag vet. De trivs i sällskap, sant. Även om du bara har ett par så bör du kunna få yngel av dem, brukar leka även i par. Om de inte leker kan en extra hanne göra susen, hannarna driver honan så hon blir lekvillig. Tänk på att det kan vara stressande om man kör det för länge. Vet inget om hur man plockar fram olika färgvarianter på guldfisk. En del färgformer kanske blir bäst med liknande föräldrar, andra kanske korsas fram med olika föräldrar. Borde finnas info på nätet om det, alternativt någon bra bok. Tycker akvariet är tillräckligt stort för sex guldfiskar, men det ligger på gränsen - de tar en del plats, äter mycket, bökar mycket.

          Tycker spontant 3-4 mm låter stort för romkornen, men minns inte hur stora de är. Plocka upp en mopp och kolla. Har de lekt kan det mycket väl ligga rom rätt långt inne i moppen, brukar synas bra om man kikar på varje tråd för sig.

          Bra med yngelkaret, mikro och hoppstjärtar - du verkar ha bra förutsättningar för att dra upp ett gäng yngel. En kul OT-grej: vi säljer guldfisk på jobbet när det är säsong för det. Går i kala baljor, men jag såg att de lekte av ändå. Blev feeding-frenzy av det, så jag glömde bort det. När säsongen var slut tömde vi baljorna, och det gick 17 yngel inne i ett av filtren. Var förvånansvärt stora.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • antiss96
            • April 2010
            • 16

            #6
            Tack både Skruttapan och PatrikMalmo, ni har båda givit mig bra tips

            som sagt så är väl inte svårigheten att driva upp ynglen utan att få föräldrarna till lek över huvud taget.

            Men att utsätta dem för ljusterapi, vad menar du då Skruttapan? att man ska ha starkt ljus hela tiden eller öka ljuset allt eftersom? just nu har de inte ljust alls så då finns det möjlighet att använda sig av den tekniken.

            Jag har även läst sedan tidigare att man kan ta upp föräldrarna och försiktigt klämma ut rom och mjölke för hand, det verkar inte vara något som ni rekomenderar väl? jag har nämligen läst att de kan få svåra skador som till och med kan sluta i dödsfall.

            Det är väl bara tålamod jag behöver ha så kommer det väl till slut, men jag kommer med hög säkerhet köpa fler guldfiskar i alla fall då de är så vackra och är snälla för sin storlek.

            P.S. jag har möjlighet att skaffa sådana 1000 - liters baljor som vissa dammbutiker brukar sälja koi och guldfisk i (ofta vita med metallram runt, ser ungefär ut så här: Länk ), är det ett bra sätt att odla guldfisk på sommaren om man öppnar upp toppen på den? då kan man ha jätte-moppar i som man kollar igenom en eller två gånger per vecka.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

            Kommentar

            • Skruttapan
              • January 2011
              • 116

              #7
              Ursprungligen postat av antiss96
              Men att utsätta dem för ljusterapi, vad menar du då Skruttapan? att man ska ha starkt ljus hela tiden eller öka ljuset allt eftersom? just nu har de inte ljust alls så då finns det möjlighet att använda sig av den tekniken.

              Jag har även läst sedan tidigare att man kan ta upp föräldrarna och försiktigt klämma ut rom och mjölke för hand, det verkar inte vara något som ni rekomenderar väl? jag har nämligen läst att de kan få svåra skador som till och med kan sluta i dödsfall.

              Ja du börjar självklart dra ner på maten,tempen samt ljuset, du kanske kör korta tider med ljus eller bara drar ner på ljusstyrkan, båda funkar nog utan problem. Det kan vara så enkelt att bara flytta lysrampen något så både ljuset minskas men även tempen sjunker några grader.

              Sen efter x antal dagar så börjar du så småningom öka ljuset,tempen och börjar mata mer och mer (mata så mycket dom äter under en 5min period och mata ofta men var redo att köra oftare med vattenbyten).

              Om det går planerat så bör hanarna utvecklat sk lekvårtor på huvudet (små vita prickar) och fiskarna blir mer och mer livligare, hanarna puffar,trycker runt kort sagt så ser det ut som dom mobbar stackars honan och nej du behöver inte oroa dig att fisken ska dö av stress eller liknande.
              Men det är också nu om du kan flytta dom till någon annan tank där dom ska ev leka, själv har jag ingen aning om hur dom reagerar på flytten men skulle tro att dom är så inne i leken att dom inte påverkas nåt nämnvärt . Det du kan sätta ner där dom ska leka är växter (plast eller levande) uppskuret rep, samt borstar som fisken älskar vid lek oavsett om du snackar guldfisk,koi,mört eller gädda.

              Ska finnas klipp på Youtube där dom visar just hur dom pressar ur mjölke och rom, ska tydligen vara nån teknik.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Detta är välidigt bra och intressant information att läsa. Fortsätt gärna så här för jag sitter som spikad och kollar när denna tråd updateras .

                Sry OT.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  I dunno, har aldrig odlat guldfisk, men jag tycker de verkar lättlekta. Ungefär som vilken barb som helst. Nu är det iof en kallvattensfisk så jag kan ha fel där. Ljus- och/eller värmeterapi tror jag funkar fint, det är lektriggers som man kan använda på lite olika sätt för många andra arter oxå (fast där funkar det oftast omvänt, dvs de blir mer leksugna om tempen sänks). Tippar att det funkar bra med en flytt också, t ex från ett akvarium utan ljus och låg temp till ett akvarium med ljus och högre temp (typ 20-22 grader). Som lekmoppar funkar filterborstar tydligen bra, finns liknande stora "flaskborstar" som en del dammfolk använder i filter.

                  Hade inte provat klämma ut rom och mjölke, känns oetiskt för mig.

                  Hilsen,

                  /Patrik
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 March 2011, 10:52.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  Arbetssätt...