Tigerbarber stökiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrewOne
    • February 2011
    • 20

    Tigerbarber stökiga

    Jag hade tidigare två vejita 2 ciklider som bråkade med mina andra ciklider. Jag köpte då 10 st tigerbarber för att lugna ner dem. Men vejita 2:orna ville inte lugna ner sig utan anföll då mina andra ciklider så jag lämnade tillbaka dem. Nu har tigerbarberna blivit väldigt stökiga och naggar på allas fenor och dylikt i akvariet. Vad ska jag göra? Ska jag lämna tillbaka tigerbarberna också eller ska jag vänta ut dem? Dem kanske slutar. Just nu har jag 5 glasmalar, två regnbågsciklider, två kakaduaciklider och 9 tigerbarber i akvariet. Det verkar bara vara tigerbarberna som är stökiga.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skaffa fler, de brukar lugna ner sig om de blir en större grupp. Detta om karet är stort nog dvs.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DrewOne
      • February 2011
      • 20

      #3
      Akvariet ligger på runt 120 l. Du föreslår fler? Men kommer de inte ta över helt då. Dem är ju redan en stor majoritet

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är karet på bara 120 liter är det inte rätt väg att gå. Då är det nog bättre att försöka lämna tillbaka fiskarna där du köpte dem. De är inbitna fenbitare och kommer inte att sluta av sig själv, tyvärr.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • DrewOne
          • February 2011
          • 20

          #5
          Som jag lärt mig är alla barber fenbitare. Men där ja köpte dem sa snubben att det inte skulle vara någon fara med mina ciklider. Det var mer mot fiskar med långa färglada fener som kampfiskar och slöjstjärtar och liknande.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ok, tråkigt att du fick rätt...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag har förstått är tigerbarber specialfall när det gäller att bita fenor (särskilt fiskar med långa fenor), men att de flesta andra barber är lugnare, många biter väl inte fenor alls. Men kan väl nämna att jag i en zooaffär såg en purpurhuvudsbarb som en galning jaga runt en betydligt större Hypsophrys nicaraguense
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • DrewOne
                • February 2011
                • 20

                #8
                Hmmm... de blir nog att lämna tillbaka dem och hoppas på lugnare akvarie. Jag tycker så synd om dem andra fiskarna, hoppas dem överlever till imorgon eftermiddag. Då får jag dra tillbaka med dem efter jobbet.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Testa fembandsbarb istället, de biter inte fenor vad jag vet.

                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • DrewOne
                    • February 2011
                    • 20

                    #10
                    Den var ju rätt så snygg. Jag som är ny med barber. Vad finns de mer för olika barber som skulle kunna passa?

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ja just tigerbarber är duktiga fenbitare.
                      Har man ett stort gäng så blir det mindre gnag...
                      Men eftersom du har 120 liter med annan fisk i så är det inte på tapeten att skaffa fler.
                      att lämna tillbaka dom, som du redan bestämt dej för, är då bättre.

                      Men jag vill sticka ett litet strå här ändå.
                      Alla barber är absolut inte fenbitare.
                      fembandsbarben är en trevlig, ganska blyg sort. Dessutom är den, när den mår bra, en VÄLDIGT vacker barb.
                      Den får ett grönskimmer över sej som är väldigt tjusigt.
                      Kopparbarber är annars en mycket praktfull fisk, hanarna är ständigt upptagna med varandra och "dansar" hela tiden.
                      Dock är den en usel stimmare.
                      Och Odessabarber slår grova rekord med sin skönhet,
                      men dessa är ganska stissiga och kan nog gå i tigerbarbens spår om man har otur, för litet akvarium eller för litet stimm.
                      Har inte haft dom så länge så jag kan inte riktigt uttala mej om deras beteende
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • DrewOne
                        • February 2011
                        • 20

                        #12
                        Odessabarber var väldigt fina, men risken är väl att dem kan bete sig likadant som tigerbarberna. Ska kolla in fembandsbarber imorgon, kan nog byta ut till dem om han har hemma. Tror ni att mina ciklider klarar sig imorgon under dagen med tigerbarberna? Jag jobbar ju på dagarna till runt 4 på eftermiddagen.

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          Ursprungligen postat av DrewOne
                          Odessabarber var väldigt fina, men risken är väl att dem kan bete sig likadant som tigerbarberna. Ska kolla in fembandsbarber imorgon, kan nog byta ut till dem om han har hemma. Tror ni att mina ciklider klarar sig imorgon under dagen med tigerbarberna? Jag jobbar ju på dagarna till runt 4 på eftermiddagen.
                          En dag Borde dom absolut klara tycker jag!
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • DrewOne
                            • February 2011
                            • 20

                            #14
                            Dem har ju börjat gnaga lite på glasmalarna nu när lampan har släkts. Men jag hoppas på att fiskarna klarar sig så går jag in med dem det första jag gör efter jobbet imon

                            Kommentar

                            • Steff777
                              • August 2010
                              • 295

                              #15
                              Jag har Tigerbarber och har aldrig haft några som helst problem, och de tillhör fortfarande en av mina favoritfiskar, men det krävs att de får rätt förutsättningar. Jag har 15st tillsammans med 12 guldbarber, 4 Pakistanbotior och 5 st Ancistrus i ett 280 liters akvarium.

                              Det är tråkigt att höra att det inte fungerar för dig, men jag är inte förvånad över deras beteende.

                              Problem 1: Tigerbarber bör vara minst 10st helst fler, på så sätt har de fullt upp att busa och bråka sinsemellan.
                              Problem 2: 120 liter är i ditt fall i minsta laget då tigerbarber behöver stora fria simytor.
                              Problem 3: Glasmalar och Tigerbarber funkar inte alls ihop, glassmalar är lugna känsliga fiskar, Tigerbarber är livliga och aggresiva. Kombinationen med ciklider kan jag även tänka mig inte heller är helt optimal.

                              Som flera redan varit inne på så är det bästa alternativet att lämna tillbaka tigerbarberna, eller varför inte skaffa ett nytt akvarium till tigerbarberna
                              //Stefan Lindgren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...