Sjuk slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klackspark
    • November 2009
    • 36

    Sjuk slöjstjärt?

    Hejsan!

    Jag börjar bli lite orolig för min stora slöjstjärt. Han är ca 17 cm lång med fenor och allt. Jag köpte han i december och han har varit frisk och kry hela tiden och lekt lite med mina andra slöjstjärthonor. Men nu de senaste 2-3 dagarna så ser han lite "deppig" ut eller slö. Han är uppe vid ytan och så simmar han ner lite och så flyter han upp igen.

    Anledningen till att jag är så orolig är för att 3 st av mina guramis har dött den senaste veckan. Jag har kollat pH-värdet och nitrit värdena, och allting ser bra ut. Vattenvärdena är bra! Har jag missat något? Är det något jag ska kolla på? Mina andra slöjstjärtar, guramis, hajmalar, silverhajar och segelfenspleco mår bra.

    Tacksam för snabba svar!

    Mvh//Annie
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #2
    Slöjstjärten ska ha 20-25 grader, gurami 22-28 grader. Kan det vara temperaturen som spökar?
    Jag har sett liknande beteende på en stor slöjstjärt hos en släkting, men jag kunde aldrig räkna ut vad som var fel där. Den lever dock ännu, trots sim/flytproblem.

    Mvh, Carina
    Senast redigerad av ilzetas; 23 February 2011, 07:45.
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • Klackspark
      • November 2009
      • 36

      #3
      Temperaturen ligger stadigt på 23-24 grader går aldrig under eller över det. Jag hoppas att han kommer fortsätta leva. Det är den finaste slöjstjärt jag har haft. Han är mestadels vit med lite orange fläckar och svartrandiga slöjor. SÅ himla fin!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur stort är karet? kanske börjar bli gammal?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vad jag har förstått så kan slöjstjärtens missbildade och hoptryckta kroppsform ge upphov till problem med simblåsan, med simproblem (mer än vanligt) som följd. Är den inte närmare 40 år, så beror det nog inte på åldern i alla fall.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Klackspark
            • November 2009
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            hur stort är karet? kanske börjar bli gammal?
            Karet är 112 liter!

            Kommentar

            • Klackspark
              • November 2009
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Vad jag har förstått så kan slöjstjärtens missbildade och hoptryckta kroppsform ge upphov till problem med simblåsan, med simproblem (mer än vanligt) som följd. Är den inte närmare 40 år, så beror det nog inte på åldern i alla fall.

              Okej, men är det något man kan behandla? mår han bra eller lider han av de problemet? Just nu är han lite piggare och simmar runt i akvariet.

              Kommentar

              • Klackspark
                • November 2009
                • 36

                #8
                Nu när jag har kollat närmare på han så ser det ut som på vänster sida om han att fjällena ser lite "uppburrade" ut. Dom ligger inte direkt jämnsides med kroppen och så.. svårt att förklara, men det ser ut som han är lite blodröd där fjällena står ut lite. Vad kan det vara?

                Kommentar

                Arbetssätt...